reklama
 
 

Češi si většinou půjčují rozumně, ale desetina riskuje

19. 11. 2009 13:15
Desetina domácností sotva zvládá své splátky a výdaje, třetina si vede dobře.

Praha - Každá desátá domácnost v Česku se potácí na hranici zvládání svých dluhů. Zjistila při svém průzkumu Poštovní spořitelna, která roztřídila domácnosti podle koeficientu rozumného zadlužení. Při jeho výpočtu vycházeli odborníci z příjmů a výdajů rodin, ale také z míry využití úvěrů a celkového majetku domácnosti.

Jedna desetina domácností spadá do kolonky „nevyvážená finanční situace". Mají totiž menší majetek, nízké příjmy, ale zároveň hodně utrácejí nebo mají vysoké splátky úvěrů.

Obecně se však české rodiny chovají ve vztahu k úvěrům rozumně. „Nejvíce domácností, celých 30 procent dobrou finanční situaci. Jejich majetek a příjmy vysoce přesahují výdaje a splátky. Druhou největší skupinou jsou pak domácnosti s přijatelnou finanční situací," zhodnotila výsledky průzkumu ředitelka Poštovní spořitelny Vlasta Dolanská.

Asi desetina domácností se může pochlubit dokonce nadstandardní finanční situací s ideálním hospodařením a 22 procent rodin má rozumnou rezervu pro případ nenadálých situací. „Optimální je mít na účtech peníze na pokrytí šesti až devíti měsíců nutných nákladů," vysvětlila Dolanská.

Nejvíce z dotázaných, celkem 22 procent, nemá na účtu víc než 50 tisíc korun. Šestnáct procent respondentů naspořilo od 50 do 100 tisíc korun, 14 procent domácností uspořilo přes půl milionu. Desetina lidí pak využívá stavebního spoření.

Kromě spoření jsou však mezi českými rodinami populární i spotřebitelské úvěry. Splácí je 32 procent lidí, pětina rodin se vypořádává s hypotékou. Dalším populárním úvěrem je leasing - splácí jej 11 procent lidí. Mnohem víc domácností v Česku ale spoléhá na finanční pomoc rodiny a přátel - pětina lidí svým blízkým splácí peníze, které si od nich půjčili.

Průzkumu se zúčastnilo tisíc respondentů, kteří tvořili reprezentativní vzorek obyvatel Česka.

autor: Veronika Skálová | 19. 11. 2009 13:15

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama