Češi dostanou Den piva, plánuje nový šéf svazu pivovarů

Radek Pecák Radek Pecák
2. 9. 2013 15:04
Jednou z priorit je navrácení sazeb spotřební daně z piva zpět před rok 2010.
Vladimír Balach.
Vladimír Balach. | Foto: Svaz pivovarů a sladoven

Praha - Podobně jako mají vinaři svůj den Svatomartinského vína, dostanou i pivaři svůj Den českého piva. Na letošní 27. září jej letos poprvé chystá Český svaz pivovarů a sladoven.

Právě organizace nového svátku je prvním úkolem pro nového výkonného ředitele svazu Vladimíra Balacha. Do funkce nastupuje k začátku září a první rozhovor poskytl online deníku Aktuálně.cz.


Aktuálně.cz: Jak bude Den českého piva vypadat a kdo se do něj zapojí?

Balach: Podobně jako se organizují slavnosti mladého svatomartinského vína, tak i pivovary společně se spolupracujícími restauracemi připraví degustační menu. Návštěvník, který přijde, získá také určitou prémii, například druhé pivo zdarma a podobně.


A.cz: Kolik pivovarů se letošního prvního ročníku zúčastní?

Letos jich nebude moc. Bereme to především jako pilotní projekt. Začali jsme totiž s přípravou poměrně pozdě a pivovary měly své akce už rozplánované a na ně blokované finanční prostředky. Nicméně nebudou chybět ani velké pivovary jako Prazdroj či Staropramen, také Heineken a samozřejmě řada menších.


A.cz: Uvažovali jste o tom, pojmout svátek v podobném stylu, jako je například mnichovský Oktoberfest, tedy uspořádat nějaký velký pivní festival?

Byly tady i takové úvahy. Nicméně nakonec jsme dospěli k tomu, že na podobné megalomanské akce není v Česku tradice. Navíc si festivaly organizují samotné pivovary.

A.cz: Co je smyslem takovéto akce z pohledu vašeho svazu?

Především jde o propagaci piva vařeného v Česku českými lidmi tradičními postupy a z tradičních surovin. Cílem je také to, aby se lidé vrátili ke konzumaci točeného piva v restauracích.

A.cz: Termín 27. září zůstane tradiční i pro další roky, nebo chystáte jiný?

Ne, 27. září je vhodný termín například proto, že tuto akci je možno spojit se Svatováclavskými slavnostmi.

A.cz: Proč podle vás přestali lidé chodit do restaurací a hospod?

Je to kombinace řady faktorů. Část viny na tom má ekonomická krize, ale ještě větší změna životního stylu. Češi prostě více času tráví v práci a ten malý zbytek volného času raději tráví s rodinou. Pivo sice nepřestali mít rádi, ale raději si ho vypijí doma, například na zahradě při grilování.

A.cz: Jak je tedy chcete znovu přilákat do restaurace?

Hlavně přesvědčováním, že jen tam se napijí skutečně čerstvého kvalitního piva. Pokud si totiž koupíte lahvové, nikdy nevíte, jak dlouho bylo ve skladu, za jakých podmínek skladováno. A protože pivo, stejně jako víno, je živý organismus, mění se v průběhu času i jeho chuťové vlastnosti. Z toho pak také možná pocházejí ony stesky, že dříve ta či ona značka chutnala jinak.

A.cz: Není to pivo skutečně trošku jiné? Vždyť se změnily technologie, místo chmelových šišek se používají pelety a podobně...

Máme mnoho dokladů o tom, že chuť alespoň u těch pivovarů, které mají pravidelně kontrolovanou značku České pivo, se ani po změnách technologií nezměnila. Naopak se díky čistotě a stabilní kvalitě surovin zlepšila trvanlivost a stabilizovala se kvalita.

A.cz: V posledních letech se na trhu objevily takzvané beermixy, pšeničná a speciální piva. Myslíte si, že jednou převáží nad tradičním českým světlým pivem?

To si určitě nemyslím. Vždyť i v Belgii, což je tradiční producent speciálních piv, mají tyto výrobky na trhu podíl 30 procent. U nás to bude méně.

A.cz: Jedním z úkolů vašeho svazu je logicky lobbování za zájmy pivovarů a jejich vlastníků. Co chcete změnit v legislativním prostředí pro váš obor?

V současnosti je jednou z priorit snaha o navrácení sazeb spotřební daně z piva zpět před rok 2010. Máme totiž důkazy o tom, že zvýšení spotřební daně státu téměř žádné peníze nepřineslo. Hned v onom roce 2010 totiž spotřeba piva klesla o 15 procent.

 

Právě se děje

Další zprávy