Černý vlak vyjede z Prahy do Ostravy už příští týden

Tereza Holanová Tereza Holanová
30. 10. 2012 10:15
Leo Express čeká už jen na povolení od Drážního úřadu, pak začne naostro vozit cestující
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - První černý vlak skupiny Leo Express chce vyjet mezi Prahou a Ostravou ve středu 7. listopadu. Nyní železniční dopravce už jen čeká na povolení od Drážního úřadu, které mu umožní přepravovat cestující.

Během prvního měsíce budou v každém směru jezdit pouze dvě soupravy denně. Plný počet vlaků, to znamená osm v každém směru a v pátek devět, nasadí Leo Express 9. prosince, až začne platit nový jízdní řád.

Že chce Leo Express vyjet dříve než v prosinci (jak skupina oficiálně plánovala), už několik týdnů naznačoval mluvčí skupiny Petr Kopáček. V úterý se pak na serveru jizdnirady.idnes.cz objevila reklama: "Nový železniční dopravce je tady! Svezete se jako první od 7. listopadu." Na inzerát upozornili uživatelé na Facebooku společnosti.

Přesné datum ovšem doposud není potvrzené, rozhodne právě Drážní úřad. "Uděláme všechno pro to, abychom toho sedmého stihli," doplňuje pro Aktuálně.cz Kopáček a připomíná, že ceny jízdenek zveřejní firma ve čtvrtek.

Změnit návyky Čechů

Že by se soupravy nepodařilo naplnit, se ředitel společnosti Leoš Novotný zatím neobává. V Česku je podle něj stále ještě velká skupina lidí, kteří jezdí zbytečně autem a které lze do vlaků přetáhnout.

Situaci srovnává především s Rakouskem a Německem, kde železniční dopravu statisticky využívá mnohem větší podíl cestujících. "A já se ptám, je Rakušák jiné zvíře než Čech? Ne. Jenom má jiné návyky," zdůrazňuje Novotný.

Podívejte se, jak bude vypadat nový černý vlak:

Lidé teď podle něj nejezdí vlakem, protože se bojí, že budou v cíli ztraceni. „Jenže my to změníme na to, že až přijedou, budou nalezení," říká Novotný. Aby dopravce nalákal do vlaku i ty, kteří dnes jezdí autem, hodlá masivně podporovat navazující dopravu.

Leo nabídne pronájem auta

V současné době rozvíjí spolupráci s autopůjčovnou Sixt, u které si cestující budou moct na určitou dobu pronajmout buď prázdné auto, nebo vůz s řidičem. Podle šéfa půjčovny Petra Kosmáka klient zaplatí o 10 až 30 procent méně, než jsou oficiální ceny na webu půjčovny.

Pasažér si bude moct zamluvit auto spolu s nákupem jízdenky na webu Leo Expressu. Pokud se rozhodne využít vozidlo až na poslední chvíli, pomůže mu s rezervací vlaková obsluha. "Očekáváme zákazníky ze všech tříd, zejména z té prémiové," uvádí Kosmák. Potenciál vidí například u byznysmenů, kteří následně pokračují třeba na letiště.

Kromě toho chce Novotný v budoucnu nabídnout i navazující autobusovou dopravu. Zda bude uzavírat dohody s některými z místních dopravců, nebo postupně představí vlastní černé jednotky, zatím ještě neví.

"Klíčové je vytvořit síťovost, dát to těm lidem úplně na podnose. Mít jenom jednu, dvě nebo tři trasy vytržené z kontextu je špatně," komentuje pro Aktuálně.cz. Stejně tak plánuje ve vlaku prodávat lístky na MHD.

Leo jen následuje konkurenty

Doplňkovou dopravu nepodceňuje ani konkurence. Jak České dráhy, tak RegioJet například spolupracují s autopůjčovnou Hertz, stejně tak obě firmy zprostředkovávají zvýhodněné taxi služby.

Totéž platí pro přepravu po městě. "Je zcela obvyklé, že jízdenky integrovaných dopravních systémů platí v našich spojích," říká Petr Šťáhlavský za České dráhy. Stejně jako RegioJet prodávají dráhy lístky na MHD v Praze nebo Ostravě.

České dráhy kromě toho během léta půjčují jízdní kola a podílejí se na provozu autobusové linky Airport Express, která v Praze jezdí z hlavního nádraží na letiště. RegioJet dále zajišťuje návazný autobusový spoj z Olomouce do Zlína nebo do Karviné.

Na hlavní trase v Česku bude společnost soupeřit o zákazníky se státním podnikem České dráhy a s podnikem RegioJet - dalším soukromníkem, který je součástí skupiny Student Agency. Stejně jako v RegioJetu se o pasažéry budou starat stevardky a stevardi. Prvních patnáct z nich už má výcvik za sebou, další skupině trénink nedávno začal.

Od 15. října jezdí černé vlaky po koridoru bez pasažérů. Desítka strojvedoucích si zatím zkouší provoz za různých podmínek - podle Kopáčka "ve dne, v noci, za deště, za sucha, aby soupravu dokonale poznali a věděli, jak se chová".

Fotogalerie: Na co lákají vlakoví dopravci:


 

Právě se děje

Další zprávy