Brno - Evropská komise chystá kroky, kterou mají omezit sílu obchodních řetězců na trhu v Evropě a naopak posílit pozici zemědělců při vyjednávání o cenách potravin.
Podle evropských politiků mají supermarketové řetězce nevysvětlitelně vysoké marže, naopak zemědělci trpí.
"Je nutné, aby se spravedlivě rozdělily hodnoty v celém řetězci od výroby pro prodej potravin. Je důležité, aby byl každý odměněný za svoji práci," uvedla španělské ministryně zemědělství Elena Espinosa. Španělsko jako předsednická země unie chce prosadit některé změny pravidel na antimonopolním trhu.
Zemědělci musí být silnější
"Například producenti mléka by měli mít možnost slučovat se ve větších celcích a mít tak silnější pozici při vyjednávání o cenách," uvedla Espinoza.
Komise tak plánuje zřízení úřadu, který by sledoval ceny v obchodech v celé unii. A má podporu z Česka.
"Je třeba účelně sledovat jak poptávku, tak ceny a postihovat porušování soutěže i v oblasti potravinového řetězce. Proto podporuji vytvoření komisí navrhovaného monitoringu cen potravin v Evropě a využití získaných informací k dalšímu zlepšení fungování potravinového řetězce," uvedl český ministr zemědělství Jakub Šebesta.
V Česku bude nový zákon, který má zkrotit obchodní řetězce, platit od února. Obchodním řetězcům hrozí za zneužití tržní síly pokuta až deset milionů korun nebo trest v hodnotě deseti procent z obratu. Zákon ukládá hlavně obchodním řetězcům, aby poskytovaly dodavatelům své všeobecné obchodní podmínky, které musí obsahovat cenové podmínky i údaje o snižování cen. Zákon pevně stanovuje, že za zboží musí být zaplaceno nejpozději do 30 dnů od dodání. Řetězce také nebudou smět prodávat zboží za nižší cenu, než za jakou ho nakoupily, což se nemá vztahovat na rychle se kazící či sezonní výrobky.
Český zákon do Bruselu
O zákonu ale bude rozhodovat Ústavní soud a také Evropská komise. Tam se totiž chtějí obrátit obchodníci. Zákon o významné tržní síle má podle nich diskriminační charakter a zavádí vůči obchodníkům nezvyklé praktiky. "Zákon by vedl k silnému omezování svobody podnikání, a to hned v několika paragrafech. V některých paragrafech jsou zase archaická znění, která lze těžko použít v dnešních obchodních vztazích," upozornil již dříve prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.
Největším světovým obchodním řetězcům ve finančním roce 2008/2009, který skončil loni v červnu, navzdory hospodářské recesi vzrostly tržby.
Většina obchodníků ale vykázala nižší zisk. Největším světovým prodejcem zůstal americký Wal-Mart před francouzským Carrefourem a německou obchodní skupinou Metro, která na čtvrté místo odsunula britské Tesco. Vyplývá to ze studie společnosti Deloitte, podle které podobné výsledky za loňský rok vykážou také obchodníci v Česku.
Evropské maloobchodní společnosti přitom zaznamenaly snížení ziskovosti ze 4,1 procenta na 2,7 procenta, zatímco ziskovost severoamerických maloobchodních firem klesla z 3,6 procenta na 2,4 procenta. Nárůst ziskovosti vykázaly pouze řetězce z Afriky a Blízkého východu.
"Mnoho obchodníků si 'koupilo' tržby objemnými podpůrnými akcemi, které citelně postihly jejich hospodářský výsledek. Nicméně jsou už patrné známky toho, že hospodářská recese odeznívá a prodejci se budou opět moci vrátit na cestu zlepšující se ziskovosti," komentoval výsledky průzkumu ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte Research ve Spojených státech Ira Kalish.