Kroměříž/Ostrava - Stavitelé nákupních center na Moravě jdou proti trendu výstavby menších obchodů, který v poslední době ovládl Česko.
Podle plánů firem totiž na Moravě vyrostou nejméně dvě velká obchodní centra, ve kterých budou stovky obchodů a do nichž mají jezdit tisíce lidí denně.
U Hladkých Životic u ostravské dálnice D1 chce dánská společnost TK Development postavit obří outletové centrum. Na 127 obchodů má nabízet levnější výprodejovou módu světových značek, centrum svou velikosti předčí pražskou Fashion Arenu.
Jedno z největších v Česku
"Centrum se bude rozkládat na 23 tisících metrů čtverečních, parkoviště bude mít kapacitu 1000 míst," uvedl investor v oznámení zaslaném úřadům. Do centra by denně mělo zamířit až osm tisíc lidí.
První etapa centra má být otevřena do léta 2013, druhá fáze je naplánována na konec roku 2014.
Centrum má u dálnice fungovat nejméně padesát let. "Termín ukončení provozu v areálu není stanoven. Životnost objektů se počítá minimálně na dalších 50 let. Po skončení doby životnosti mohou být objekty odstraněny," uvedl investor v oznámení.
Půjde o třetí velké výprodejové centrum v Česku. Kromě Fashion Areny zatím v České republice láká pouze centrum Freeport v Hatích na Znojemsku nedaleko hranic s Rakouskem.
Další obří nákupní centrum vyroste u Kroměříže blízko dálnice D1. Obchody zaberou přes 13 tisíc metrů čtverečních.
V areálu centra bude hobbymarket OBI, hypermarket a další prodejny textilu a obuvi. Nové centrum tak ještě výrazně zostří konkurenci obchodníků v Kroměříži, podle investorské firmy ale bude výstavba centra přínosná.
Lidé rádi nakupují
"Pro běžného občana má realizace nového obchodního centra z psychologického hlediska většinou pozitivní přínos, i když dle statistik se při nákupech ve velkých obchodech utratí dvojnásobně korun jako při nákupech v obchodech méně rozlehlých a méně centralizovaných," uvedla firma v oznámení o svých plánech.
Plány na výstavbu nových center ukazují, že i když největší boom stavby nových obchodů skončil, investoři ještě stále hledají nová místa, která mohou zastavět.
Letos ale neotevřou developeři poprvé od roku 1990 ani jediné nové nákupní centrum. Podle expertů ze společnosti Cushman&Wakefield (C&W) jde o součást evropského trendu a konec živelného růstu.
Experti navíc upozorňují na to, že se centra spíše zmenšují.
"Poprvé od roku 1990 neproběhne otevření nového nákupního centra. Skončilo období živelného růstu, trh poroste přirozeně. Nebude se už stavět plošně na území celé země. Očekáváme, že developeři budou stavět architektonicky kvalitní budovy na dobře viditelných místech v centrech měst," doplnil Alexander Rafajlovič, vedoucí výzkumu trhu v C&W.