Brno - Největší přímý prodejce kosmetiky na světě, americká společnost Avon, chce v Česku výhradně pro sebe získat značku Krásnější zítřek.
Spor už od roku 2008 řeší české soudy. Slogan Krásnější zítřek Avon užívá při své celosvětové kampani, jejíž tváří je herečka Reese Witherspoon, kterou proslavil film Pravá blondýna.
Nic výjimečného
Také v Česku ho chtěl Avon užívat v oblasti reklamy a propagace. Jeho snaha ale narazila na to, že Krásnější zítřek je podle Úřadu průmyslového vlastnictví obecný slogan, který nemá dostatečnou rozlišovací způsobilost k plnění funkce ochranné známky - tedy není ničím výjimečný, a nemůže se tak stát výhradním vlastnictvím jedné firmy.
To potvrdil i Městský soud v Praze. "Slovní spojení Krásnější zítřek je velmi obecného charakteru a postrádá dostatečnou originalitu," uvedl v rozsudku soudce.
Podle rozsudku také Avon nepředložil dostatek důkazů o tom, že slogan získal dostatečnou rozlišovací způsobilost ještě před podáním přihlášky.
Neuspěl argument firmy, podle které třeba slovenský úřad značku pod názvem Vitaj zajtra zapsal mezi chráněné značky. Podle českého soudu jde ale o slogan jiného charakteru, než který firma chtěla užívat v Česku.
Avon se ale ještě obrátil na Nejvyšší správní soud a ten mu nyní vyhověl. Podle verdiktu soudu se musí celý spor rozhodnout znovu.
Miliony zákazníků
Avon je největším přímým prodejcem kosmetiky na světě. Firma prodává své zboží ve více než 100 zemích, kde má zhruba 6,4 milionu nezávislých prodejců.
Její roční příjmy činí více než 11 miliard dolarů. Příjmy v Severní Americe v posledních letech klesají. Více než 80 procent příjmů firmy nyní pochází ze zahraničí, napsaly letos v dubnu agentury AP a Reuters.
Prodeji produktů Avon se v Česku věnuje přes 90 tisíc nezávislých prodejců, kteří obslouží přes 4,5 milionu zákazníků ročně.