Paříž - Výrobce letadel Airbus eviduje za loňský rok 1419 objednávek, což je vůbec nejvíce v historii letectví. Evropský výrobce tak překonal rekord, který v roce 2007 stanovil americký Boeing s 1413 objednávkami.
Airbus díky těmto výsledkům získal 64procentní podíl na trhu, v roce 2010 měl poloviční podíl. Informovala o tom agentura AFP.
Hlavní rival Airbusu Boeing loni přijal 805 objednávek na nová letadla. Pokud by žádný z klientů evropského výrobce svojí objednávku nezrušil, Airbus by za 1419 objednávek utržil celkem 140 miliard eur, tedy zhruba 3,7 bilionu korun.
Na trh Airbus loni dodal celkem 534 zkompletovaných letadel, což je o 24 více než v předchozím roce. Udržel si tak titul největšího výrobce v letectví, který drží od roku 2003. Boeing loni dodal na trh celkem 477 letadel. Letos by evropský výrobce chtěl na trh dodat 570 letadel, včetně 30 kusů letounu A380, který je největším dopravním letadlem na světě.
Nejvíc boduje ekologický model
Struktura objednávek Airbusu ukazuje, že aerolinky začínají dbát více na ekonomiku provozu, protože největší úspěch evropskému výrobci přináší model A320neo, který je ekologičtější, ekonomičtější a vyspělejší verzí modelu A320. Model A320neo by se přitom na trhu měl objevit v roce 2015.
Nový model letadla pro krátké a středně dlouhé tratě je přitom s 1220 objednávkami již nyní nejrychleji prodávaným dopravním letadlem v historii. Jeho statistiky dokonce donutily Boeing inovovat model 737, jehož nejmodernější verze ponese název 737MAX. Ten by se však měl na nebi objevit až v roce 2017.
Takhle vypadá největší dopravní letadlo, Airbus A380:
Prodeje obou konkurenčních aerolinek hospodářské krize významněji nepoznamenala díky rychle rostoucímu leteckému trhu v Asii. "Pro světovou ekonomiku to byl těžký rok, ale doprava roste a počet lidí, kteří cestují letadlem a jejichž příjmy je řadí mezi střední třídu, by měl v příštích 20 letech vzrůst na trojnásobek," uvedl šéf prodejů Airbusu John Leahy.
Letos zaboduje Boeing
V letošním roce by se měl ovšem souboj Airbusu a Boeingu na trhu obrátit ve prospěch amerického výrobce. To předpokládá i samotný Leahy. Důvodem je, že Boeing začne nabízet novým model 737MAX, který zvolí řada dosavadních zákazníků amerického výrobce. "Předpokládám, že v roce 2012 náš podíl na trhu klesne na 50 procent a možná ještě pod 50 procent," dodal Leahy.
Airbus navíc na Boeing již nyní ztrácí na poli letadel na dlouhé tratě. Mohou za to zpoždění při vývoji modelu A350, který by měl být hlavním vyzyvatelem velmi úspěšného Boeingu 777 mini-jumbo. Evropský výrobce odsunul vývoj A350 o dva roky, aby se mohl vypořádat s kritikou motorů Rolls-Royce, kterými chtěl nový model osadit.