Češi vyzvali Rakousko na závod ve stavbě dálnice. U hranic budeme rychleji, věří ŘSD

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
18. 7. 2019 21:06
Dálnice D3 z Mezna až k hranicím s Rakouskem by měla být dokončená v roce 2024. Celá D3 z Prahy k hranicím pak do roku 2028, řekl novinářům premiér Andrej Babiš (ANO). Premiér tvrdí, že bude naléhat na Rakousko, aby svou část dálnice dokončilo rovněž v roce 2024.
Stavba dálnice D3
Stavba dálnice D3 | Foto: ŘSD

Rakušané zatím úsek z Rainbachu ke státním hranicím vůbec nepřipravují. Řekla to ředitelka jihočeské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Vladimíra Hrušková.

V Netřebicích na Českokrumlovsku, kde premiér mluvil, se slovně střetli příznivci a odpůrci Babiše, příznivci na premiérovy odpůrce křičeli slova jako "ksindl". Sedm Babišových odpůrců, kteří přijeli auty, mělo transparenty s nápisy "Babiše do koše", "Všetci kradnú, iba já čerpám" či "Bagrofert". "Ksindl jeden mizernej," reagovala na ně jedna z premiérových příznivkyň. Jiný Babišův podporovatel křičel: "Babišu, do toho, neboj se nikoho!"

Také členové vlády ve čtvrtek probírali stavbu D3. Italsko-slovenské sdružení firem Salini Impregilo a Doprastav, které staví za sedm miliard korun část Hodějovice-Třebonín, se dostalo téměř do třítýdenního zpoždění. Opožděně předkládá realizační dokumentaci. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) tvrdí, že kontaktoval italského velvyslance. "Z mého pohledu je nepřijatelné, aby docházelo k jakýmkoli prodlením," řekl ministr.

Hrušková řekla, že Rakousko připravuje úsek Freistadt-Nord-Rainbach, ale úsek z Rainbachu k hranicím nepřipravuje. "A když se podíváme, že průměrná doba přípravy na rakouské straně je 11 let a nepřipravuje se, tak to vypadá, že my tam budeme rychleji," řekla Hrušková.

Premiér řekl, že o situaci mluvil s českou velvyslankyní. Předpokládá, že nové volby v Rakousku vyhraje Sebastian Kurz, potom s ním bude D3 probírat, "abychom ten úsek Tábor-Linec měli v kuse v roce 2024", řekl český premiér.

Stavba 12,5 kilometru dlouhého dálničního úseku D3 Hodějovice-Třebonín, který bude součástí obchvatu Českých Budějovic, by měla být hotova v létě 2022, stejně jako 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné - Staré Hodějovice za 5,3 miliardy korun.

"Na začátku stavby je zhotovitel povinen zpracovat realizační dokumentaci stavby a tu předkládat. Italsko-slovenské sdružení je ve zpoždění v předkládání této dokumentace zhruba u 15 procent objemu dokumentace. Proto byli vyzváni, aby urychlili tempo a dokumentaci předložili do jednoho měsíce," řekla Hrušková.

S italskou firmou Salini Impregilo ukončilo spolupráci letos v březnu Slovensko kvůli pomalému postupu stavebních prací na úseku dálnice na severu země, včetně rozestavěného tunelu. Firma tam stavěla v konsorciu se slovenskou společností Dúha, byla dlouhodobě ve skluzu.

Zatím poslední jihočeský úsek D3 Bošilec-Ševětín, dlouhý 8,1 kilometru, otevřelo ŘSD na konci června. Na jaře 2020 chce stát zprovoznit další část D3 Ševětín-Borek, dlouhou 10,6 kilometru, s náklady 933,2 milionu bez DPH.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Dálnice D3 by měla měřit 170 kilometrů, v provozu je 58 kilometrů.

 

Právě se děje

před 58 minutami

Liberty Ostrava pokračuje s omezenou výrobou. Část zaměstnanců zůstane s nižší mzdou doma

Hutní společnost Liberty Ostrava pokračuje v provozu s omezenou výrobou, který zavedla v červenci mimo jiné kvůli vysokým cenám surovin a dovozu oceli ze zemí mimo Evropskou unii. Považuje ho za neférový. Nebude propouštět, ale část zaměstnanců, kteří už vyčerpali dovolenou, zůstane doma se sníženou mzdou. Odbory považují situaci za alarmující, nedávají ji ale za vinu vedení firmy, vnímají to jako evropský problém.

Zdroj: ČTK
Další zprávy