Pražský okruh musí být hotov dříve, řekl Babiš. V Jílovém ho vypískali

ČTK ČTK
Aktualizováno 17. 7. 2019 19:16
Řidiči budou moci využít nový úsek Pražského okruhu spojující dálnici D1 s pražskou částí Běchovice v roce 2024, řekl premiér Andrej Babiš (ANO) při návštěvě Středočeského kraje. Stavět se má začít v roce 2021, nutné je vykoupit pozemky, uvedl předseda vlády. Náklady na stavbu více než 12,5 kilometru dlouhého úseku se blíží částce 9,4 miliardy korun. Výstavba středočeského úseku dálnice D3 na jih Čech by podle premiéra měla začít v roce 2024.
Andrej Babiš. Záběr z volebního štábu Hnutí ANO. Praha, 26. 5. 2019.
Andrej Babiš. Záběr z volebního štábu Hnutí ANO. Praha, 26. 5. 2019. | Foto: Jakub Plíhal

Podle oficiálních plánů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je zprovoznění další části Pražského okruhu plánované v roce 2025, podle premiéra je ale nutné zkrátit termíny. Pražský okruh patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v Česku.

Pokud vše půjde hladce, získá stavba již v letošním roce územní rozhodnutí. Stát následně může přistoupit k výkupu pozemků. Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) musí stát jednat s 499 vlastníky, všechny již oslovil. "Mnozí odpověděli kladně, někteří záporně a někteří neodpověděli. Ale všichni již byli osloveni," řekl generální ředitel ŘSD Pavol Kováčik.

Podle Kremlíka se stát chce se všemi vlastníky dotčených pozemků dohodnout. "Potom jsou platné klasické právní předpisy k urychlení výstavby a bude se muset přistupovat k vyvlastnění, což samozřejmě zkomplikuje proces," řekl ministr dopravy.

V plánu je také stavba další části Pražského okruhu, který propojí současný okruh s ústeckou dálnicí D8 a dále opět s dálnicí D5, ale po severní straně Prahy. "Jsme ve fázi dokumentace EIA a zpracování studie proveditelnosti," řekl Kováčik.

Vnější Pražský okruh by měl po dokončení měřit podle dosavadních plánů asi 83 kilometrů, v provozu je nyní zhruba polovina. Chybí zmíněné úseky od brněnské dálnice D1 do Běchovic a také celá severní část z Ruzyně přes Suchdol, Březiněves až k Černému Mostu. Dokončeny nejsou ani radiály, což jsou silnice, které mají oba okruhy propojit.

Hanba, křičeli na Babiše odpůrci dostavby dálnice D3

Po středečním jednání se starosty dotčených obcí v Jílovém Babiš oznámil, že výstavba středočeského úseku dálnice D3 na jih Čech by měla začít v roce 2024, kdy bude zároveň zprovozněno dálniční spojení z Tábora do rakouského Lince. Na adresu odpůrců takzvané západní varianty D3 řekl, že o dálnici rozhodla vláda už před 20 lety a že nelze vyhovět všem. Obce ale mohou počítat s tím, že se jejich připomínky budou prioritně řešit.

"Důležité je, že konečně máme nějakou trasu," uvedl Babiš. "Těžko můžeme vyhovět všem a důležité je, že je tady vůle, je tady už konkrétní projekt a samozřejmě musíme mít na to i peníze - a to tedy budeme mít," uvedl předseda vlády. Dálnice by se podle něj mohla vybudovat i pomocí soukromých peněz formou takzvaného PPP projektu.

Na premiéra, který do Jílového přijel spolu s Kremlíkem a ministrem životního prostředí Richardem Brabcem, na náměstí čekala asi stovka odpůrců. Křičeli "hanba" a pískali. Drželi transparenty s nápisy jako "Nezničte neporušenou přírodu betonem", "Stop projekt D3 v Posázaví" nebo "Soudruhu Babiši, vyvlastněte Čapí hnízdo pro obchvat Olbramovic". Po jednání pak někteří obcházeli muzeum a na Babiše, kterého viděli za zídkou, pokřikovali nadávky.

Zástupci spolku Alternativa středočeské D3 předali novinářům text výzvy pro premiéra, v níž se navrhuje zastavit přípravu projektu takzvané západní varianty D3 a zvýšit kapacitu silnice I/3. Vyčítají Babišovi upřednostňování podle nich předražené dálnice na úkor urychleného řešení průjezdnosti a bezpečnosti dopravy v regionu, zejména benešovské I/3 a návaznosti na Prahu.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. O potřebě této komunikace se mluví tři desítky let. Středočeská část má měřit 60 kilometrů.

 

Právě se děje

Další zprávy