Rakušané zatím úsek z Rainbachu ke státním hranicím vůbec nepřipravují. Řekla to ředitelka jihočeské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Vladimíra Hrušková.
V Netřebicích na Českokrumlovsku, kde premiér mluvil, se slovně střetli příznivci a odpůrci Babiše, příznivci na premiérovy odpůrce křičeli slova jako "ksindl". Sedm Babišových odpůrců, kteří přijeli auty, mělo transparenty s nápisy "Babiše do koše", "Všetci kradnú, iba já čerpám" či "Bagrofert". "Ksindl jeden mizernej," reagovala na ně jedna z premiérových příznivkyň. Jiný Babišův podporovatel křičel: "Babišu, do toho, neboj se nikoho!"
Také členové vlády ve čtvrtek probírali stavbu D3. Italsko-slovenské sdružení firem Salini Impregilo a Doprastav, které staví za sedm miliard korun část Hodějovice-Třebonín, se dostalo téměř do třítýdenního zpoždění. Opožděně předkládá realizační dokumentaci. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) tvrdí, že kontaktoval italského velvyslance. "Z mého pohledu je nepřijatelné, aby docházelo k jakýmkoli prodlením," řekl ministr.
Hrušková řekla, že Rakousko připravuje úsek Freistadt-Nord-Rainbach, ale úsek z Rainbachu k hranicím nepřipravuje. "A když se podíváme, že průměrná doba přípravy na rakouské straně je 11 let a nepřipravuje se, tak to vypadá, že my tam budeme rychleji," řekla Hrušková.
Premiér řekl, že o situaci mluvil s českou velvyslankyní. Předpokládá, že nové volby v Rakousku vyhraje Sebastian Kurz, potom s ním bude D3 probírat, "abychom ten úsek Tábor-Linec měli v kuse v roce 2024", řekl český premiér.
Stavba 12,5 kilometru dlouhého dálničního úseku D3 Hodějovice-Třebonín, který bude součástí obchvatu Českých Budějovic, by měla být hotova v létě 2022, stejně jako 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné - Staré Hodějovice za 5,3 miliardy korun.
"Na začátku stavby je zhotovitel povinen zpracovat realizační dokumentaci stavby a tu předkládat. Italsko-slovenské sdružení je ve zpoždění v předkládání této dokumentace zhruba u 15 procent objemu dokumentace. Proto byli vyzváni, aby urychlili tempo a dokumentaci předložili do jednoho měsíce," řekla Hrušková.
S italskou firmou Salini Impregilo ukončilo spolupráci letos v březnu Slovensko kvůli pomalému postupu stavebních prací na úseku dálnice na severu země, včetně rozestavěného tunelu. Firma tam stavěla v konsorciu se slovenskou společností Dúha, byla dlouhodobě ve skluzu.
Zatím poslední jihočeský úsek D3 Bošilec-Ševětín, dlouhý 8,1 kilometru, otevřelo ŘSD na konci června. Na jaře 2020 chce stát zprovoznit další část D3 Ševětín-Borek, dlouhou 10,6 kilometru, s náklady 933,2 milionu bez DPH.
D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Dálnice D3 by měla měřit 170 kilometrů, v provozu je 58 kilometrů.