Češi utrácejí víc než před rokem. Nejvyšší růst tržeb hlásí e-shopy

Petr Kučera Petr Kučera
6. 6. 2017 9:30
Hlavní motor růstu domácí ekonomiky - spotřeba domácností - se nezadrhl a dál roste. Největší podíl na zvýšení tržeb v maloobchodě měl internetový a zásilkový prodej, jehož tržby se zvýšily o více než pětinu
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Jakub Plíhal

Praha - Během dubna nechali Češi v obchodech o 2,7 procenta více peněz než ve stejném období loňského roku. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu o maloobchodních tržbách, do nichž není započítán prodej motorových vozidel.

Přihlédneme-li k letos menšímu počtu pracovních dnů, stouply tržby "po očištění" o takzvané sezónní vlivy dokonce o 4,8 procenta. K růstu pomohly i Velikonoce, které letos připadly na duben.

Tržby za nepotravinářské zboží stouply meziročně o 2,6 procenta (po očištění o kalendářní vlivy o 7,7 procenta) a za potraviny o 4,3 procenta (po očištění o 3,6 procenta), zatímco za pohonné hmoty klesly o 0,9 procenta (po očištění však o tři procenta stouply).

Největší podíl na růstu tržeb v maloobchodě měl internetový a zásilkový prodej, jehož tržby se zvýšily o více než pětinu (o 20,9 procenta).

"Dnešní statistiky potvrdily, že po vydařeném prvním čtvrtletí se hlavní motor růstu domácí ekonomiky - spotřeba domácností - nezadrhl a pokračuje v dobrém výkonu." říká analytik Komerční banky Viktor Zeisel. "Rostoucí mzdy spolu s klesající nezaměstnaností tvoří mix, který bude i nadále podporovat nákupní apetit českých domácností," dodává.

"Na vývoji maloobchodních tržeb je vidět, že lidé pociťují ekonomický růst i ve svých peněženkách. Díky své lepší a pocitově stabilnější finanční situaci se lidé budou více přiklánět k nákupům zboží pro volný čas, elektroniky a osobních automobilů," uvádí ekonom ČSOB Petr Dufek.

Podle analytika Lukáše Kovandy ze společnosti Cyrrus bude spotřeba domácností hlavním tahounem letošního růstu české ekonomiky. "Silná meziroční dynamika v segmentu nepotravinářského zboží signalizuje, že lidé v poslední době navyšují své výdaje převážně hlavně v oblasti zbytného zboží. Růst spotřeby bude nadále podporován vzestupem mezd jak v podnikatelské, tak v nepodnikatelské sféře," říká.

"Velikonoční svátky naopak negativně ovlivnily prodeje automobilů, které meziročně klesly o 6,1 procenta. Po započtení motoristického segmentu by pak maloobchod jako celek meziročně vykázal mírný pokles o 0,3 procenta," říká analytik skupiny Citfin Jiří Šimek.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 22 minutami

Zástupci vysokých škol nesouhlasí s návrhem výhledu rozpočtu na další roky, nepočítá totiž s přidáním peněz

Zástupci vysokých škol kritizují výhled rozpočtu na roky 2023 a 2024. Aktuální návrh pro vysokoškolské vzdělávání nepočítá na tyto roky s žádným přidáním peněz, ačkoli v souladu s demografickým vývojem se očekává růst počtu studentů. Pokud by v dalších letech nepokračoval současný trend navyšování rozpočtu, mohlo by to vést k poklesu konkurenceschopnosti a kvality vysokých škol. Předsednictvo Rady vysokých škol (RVŠ) to uvedlo v usnesení.

Celkový rozpočet ministerstva školství by se mohl příští rok meziročně zvednout zhruba o 7,8 miliardy korun na 247,5 miliardy korun. Proti letošku by to byl nárůst o 3,2 procenta. Rozpočet na vzdělávání na vysokých školách činí v tomto roce asi 28,4 miliardy korun. Pro příští rok by podle plánu měl být o miliardu korun vyšší. Meziročně by tak jejich rozpočet narostl o 3,5 procenta. Střednědobý výhled na roky 2023 a 2024 ale už další navýšení nepředpokládá.

Zdroj: ČTK
Další zprávy