Češi utrácejí víc než před rokem. Nejvyšší růst tržeb hlásí e-shopy

Petr Kučera Petr Kučera
6. 6. 2017 9:30
Hlavní motor růstu domácí ekonomiky - spotřeba domácností - se nezadrhl a dál roste. Největší podíl na zvýšení tržeb v maloobchodě měl internetový a zásilkový prodej, jehož tržby se zvýšily o více než pětinu
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Jakub Plíhal

Praha - Během dubna nechali Češi v obchodech o 2,7 procenta více peněz než ve stejném období loňského roku. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu o maloobchodních tržbách, do nichž není započítán prodej motorových vozidel.

Přihlédneme-li k letos menšímu počtu pracovních dnů, stouply tržby "po očištění" o takzvané sezónní vlivy dokonce o 4,8 procenta. K růstu pomohly i Velikonoce, které letos připadly na duben.

Tržby za nepotravinářské zboží stouply meziročně o 2,6 procenta (po očištění o kalendářní vlivy o 7,7 procenta) a za potraviny o 4,3 procenta (po očištění o 3,6 procenta), zatímco za pohonné hmoty klesly o 0,9 procenta (po očištění však o tři procenta stouply).

Největší podíl na růstu tržeb v maloobchodě měl internetový a zásilkový prodej, jehož tržby se zvýšily o více než pětinu (o 20,9 procenta).

"Dnešní statistiky potvrdily, že po vydařeném prvním čtvrtletí se hlavní motor růstu domácí ekonomiky - spotřeba domácností - nezadrhl a pokračuje v dobrém výkonu." říká analytik Komerční banky Viktor Zeisel. "Rostoucí mzdy spolu s klesající nezaměstnaností tvoří mix, který bude i nadále podporovat nákupní apetit českých domácností," dodává.

"Na vývoji maloobchodních tržeb je vidět, že lidé pociťují ekonomický růst i ve svých peněženkách. Díky své lepší a pocitově stabilnější finanční situaci se lidé budou více přiklánět k nákupům zboží pro volný čas, elektroniky a osobních automobilů," uvádí ekonom ČSOB Petr Dufek.

Podle analytika Lukáše Kovandy ze společnosti Cyrrus bude spotřeba domácností hlavním tahounem letošního růstu české ekonomiky. "Silná meziroční dynamika v segmentu nepotravinářského zboží signalizuje, že lidé v poslední době navyšují své výdaje převážně hlavně v oblasti zbytného zboží. Růst spotřeby bude nadále podporován vzestupem mezd jak v podnikatelské, tak v nepodnikatelské sféře," říká.

"Velikonoční svátky naopak negativně ovlivnily prodeje automobilů, které meziročně klesly o 6,1 procenta. Po započtení motoristického segmentu by pak maloobchod jako celek meziročně vykázal mírný pokles o 0,3 procenta," říká analytik skupiny Citfin Jiří Šimek.

 

Právě se děje

Další zprávy