Mzdy v Česku rostou nejrychleji za posledních devět let. Koruna v reakci posílila na nové maximum

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
Aktualizováno 5. 6. 2017 9:49
27 889 korun - taková byla průměrná mzda v Česku na konci prvního čtvrtletí. Meziročně je to o 5,3 procenta více. Stejně rychle roste i medián mezd. Proti ovšem působí zvyšující se inflace, která z růstu mezd ukusuje více než dvě procenta. Výdělky v Česku rostou rychle hlavně kvůli tomu, že firmy těžko hledají nové zaměstnance.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: ČTK

Praha - Češi si na začátku roku 2017 vydělávali v průměru 27 889 korun. Taková je průměrná mzda za první čtvrtletí, jak ji zveřejnil Český statistický úřad. Meziročně se zvýšila o 5,3  procenta, což je nejrychlejší růst od roku 2008.

Reálný růst mezd ale výrazně brzdí rostoucí inflace. Spotřebitelské ceny mezi prvními čtvrtletími roků 2016 a 2017 rostly průměrně o 2,4 procenta, reálně se tak mzda zvýšila o 2,8 procenta.

Téměř stejně rychle rostla i prostřední hodnota mezd v celém českém hospodářství. Medián tak v prvním čtvrtletí roku 2017 meziročně stoupl o 5,2 procenta na 23 704 korun. U mužů dosáhl 25 905 a u žen 21 162 korun.

"Růst mezd jde ruku v ruce s nedostatkem zaměstnanců na trhu práce. Lidé chybí ve firmách napříč obory, ať už jde o pracovníky v provozu či řidiče, tak i například u IT odborníků a dalších specialistů," říká Andrea Linhartová Palánová, odbornice na řízení lidských zdrojů ze společnosti PwC ČR. Česko má nejnižší nezaměstnanost ze zemí Evropské unie.

"Vedle toho očekáváme pokračující růst mezd. Náš průzkum mezi generálními řediteli českých firem ukázal, že nabírat, nebo alespoň zachovat stávající počet zaměstnanců plánuje většina z nich. A nedostatek lidí považují za největší hrozbu pro své podnikání," dodává Linhartová Palánová.

Výrazně na růst mezd tlačí také vláda, která pokračuje ve zvyšování minimální mzdy. Ta pro rok 2017 vzrostla o rekordních 1100 korun na 11 000 korun. Příští rok má přitom znovu růst, pravděpodobně o 1200 korun, což je návrh ministerstva práce.

Vyšší mzdy budou podle ekonomů dál tlačit také na růst cen. "V kombinaci s rostoucí zaměstnaností přidalo zvyšování mezd na objemu celkem vyplacených mezd silných 7,2 procenta. Tento růst bude podporovat soukromou spotřebu a bude tlačit na další zdražování," říká Viktor Zeisel, ekonom Komerční banky.

Centrální banka proto podle něj ještě letos zvýší své úrokové sazby. "K tomu by podle nás mělo dojít ke konci roku," dodává Zeisel. Vyšší úroky přitáhnou zájemce o českou korunu, ta posílí, což ve finále sníží tlak na rostoucí ceny.

Koruna už na rychle rostoucí mzdy v Česku zareagovala a na mezibankovním trhu je nejsilnější od začátku dubna, kdy centrální banka ukončila svůj kurzový závazek.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
Další zprávy