Češi si začali do obchodů nosit vlastní tašky, řetězce hledají náhradu za sáčky

ČTK ČTK
9. 1. 2019 6:49
Češi si do obchodů s potravinami začali opět častěji nosit vlastní tašky. Papírových tašek, které postupně nahrazují ty plastové, se prodává daleko méně než dříve igelitek. Obchodní řetězce stále hledají alternativu k mikrotenovým sáčkům na pečivo či zeleninu, třeba Makro místo nich zvažuje zavést plátěné sáčky.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Diskonty Lidl zrušily prodej plastových tašek na jedno použití v březnu 2017. "Po zrušení prodeje igelitových tašek se alternativních variant prodává daleko méně než tašek igelitových v předcházejících letech, což považujeme za pozitivní trend. Nejžádanější je papírová taška střední velikosti," uvedla mluvčí Lidlu Zuzana Holá.

Trend potvrzuje řetězec Tesco. "Podíl prodávaných tašek se postupem času stále snižuje a zákazníci si stále častěji nosí vlastní nákupní tašky k opakovatelnému použití," řekl mluvčí Václav Koukolíček.

Třeba v Globusu zákazníci jednorázových tašek dříve spotřebovali přes 40 milionů ročně. "V posledních letech tato spotřeba několikanásobně klesla také proto, že jsme tašky zpoplatnili. Zákazníci využívají častěji tašky pro opakované použití, ať už jsou to ty vlastní přinesené, anebo zakoupené u nás," uvedla mluvčí Rita Gabrielová.

S koncem loňského roku některé z řetězců nahradily plastové tašky papírovými a taškami určenými na opakované použití a vyrobenými z přírodních materiálů. Třeba Penny Market přestane nabízet jednorázové plastové tašky. Doprodá zásoby a místo nich nabídne tašky pro opakované použití z papíru, bavlny a polyesteru.

Čím nahradit mikrotenové pytlíky řeší nyní i Makro. "V současné době problematiku analyzujeme a hledáme vhodné materiály, které by mohly igelitové sáčky nahradit. Na Slovensku testujeme od prosince užití plátěných sáčků, po vyhodnocení případně zavedeme i u nás," uvedla mluvčí Romana Nýdrle. Makro také nově od prosince nabízí tašku z recyklovaných PET lahví.

Želvu málem zabil igelitový sáček. Veterináři jí ho vytáhli z jícnu

Veterinářům se podařilo zachránit mořskou želvu | Video: Reuters

Zákaz bezplatného výdeje plastových tašek platí v návaznosti na předpisy EU už rok. Tenkých sáčků se ale změna nedotkla. Ministerstvo životního prostředí přišlo loni s kampaní #dostbyloplastu do které se zapojilo 17 firem, mezi nimi IKEA, České dráhy, Lidl, Relay či Starbucks. Cílem je zredukovat množství jednorázového plastového odpadu a nádobí a nabídnout alternativy.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 42 minutami

ČT a Media Club stahují insolvenční návrh na Soukupovu Médeu

Firma Médea podnikatele Jaromíra Soukupa oznámila, že urovnala spory se společností Media Club, která tak stáhne insolvenční návrh vůči Médei. Návrh na insolvenci vzal zpět i druhý věřitel, Česká televize (ČT). Vyplývá to z dokumentu v internetovém Insolvenčním rejstříku. O ukončení insolvence rozhodne Městský soud v Praze.

ČT a firma Media Club z mediální skupiny Prima podaly společný insolvenční návrh letos 10. března. Veřejnoprávní televize v návrhu uvedla, že jí Médea dluží dohromady asi 11,8 milionu korun za objednávky vysílání reklamy či sponzorování pořadů. Media Clubu nezaplatila Médea podle návrhu celkem zhruba 18,1 milionu. Stejně jako v případě ČT neuhradila Médea platby za objednávky vysílání televizních reklam. ČT a Media Club navíc uvedly, že Médea má neuhrazené pohledávky více než čtvrt roku po splatnosti také vůči dalším věřitelům.

Postup věřitelů Médea označila za "šikanózní" a zjevně bezdůvodný. Městský soud v Praze přesto návrhu vyhověl a 17. března zahájil insolvenční řízení.

Zdroj: ČTK
Další zprávy