Hradec Králové - Část řidičů autobusů v Královéhradeckém kraji dnes vyjela v reflexních vestách na protest proti veřejné soutěži kraje na autobusové dopravce pro roky 2017 až 2026. Podpořili tím akci odborů nazvanou Vesty pro Královéhradecký kraj. Královéhradecký kraj ovšem bude v kritizovaném tendru na autobusové dopravce pokračovat. Rada kraje nicméně rozhodla, že zadávací podmínky soutěže změní v části řešící odměňování a růst platů řidičů autobusů.
Změny v tendru by radní měli schválit 11. ledna, termín pro odevzdání obálek by měli posunout z 18. ledna na konec března. Po dnešní zasedání rady to řekl hejtman Lubomír Franc (ČSSD).
Odbory žádají zrušení tendru. Tvrdí, že zadávací podmínky pětimiliardové soutěže postavené jen na co nejnižší ceně povedou ke stagnaci již nyní podprůměrných mezd řidičů. Ještě před schválením změn v dokumentaci chce kraj s odbory jednat. Schůzka by měla být ve čtvrtek 7. ledna.
Odborový předák Jiří Kuchynka řekl, že k návrhům kraje odbory zaujmou stanovisko poté, co se s nimi na jednání s hejtmanem seznámí. "Necháme si návrh vyložit a pak se rozhodneme o dalším postupu. Oceňujeme, že pan hejtman změnil rétoriku a chce nám jít naproti," řekl. Dosud odbory nabídku kompromisu odmítaly s poukazem na údajně celkově špatně zpracované podmínky soutěže.
V zadávacích podmínkách chce kraj změnit valorizace mezd a některých ostatních nákladů. "Chceme, aby v podmínkách byla umožněna zaměstnavatelům i jakási důstojná mzda pro jejich řidiče. Chceme, aby řidiči měli garantovánu minimální výši nepodkročitelné mzdy a aby byl jasně daný mechanismus jejich nárůstu," řekl hejtman.
Úprava zadávacích podmínek by se měla dotknout i části, která řešila sankce dopadající přímo na řidiče při neplnění jejich povinností. "Chceme řidiče zbavit obav z některých neopodstatněných sankcí," řekl hejtman. Změny v dokumentaci chce kraj udělat tak, aby se nedostal do konfliktu se soutěžním právem.
Kraj se podle hejtmana připravuje i na možnost jednodenní stávky, kterou hrozí odbory. "Budeme s odboráři mluvit, aby stávka neprobíhala, nabízíme určitý kompromis," řekl. Pokud by k dohodě nedospěli, kraj by jednal s dopravci, s nimiž má platné smlouvy. Franc nevyloučil ani možnost, že by kraj na nejexponovanější linky při stávce zajistil náhradní dopravu.
Na autobusový terminál v Hradci Králové dnes přijelo v ranní špičce mezi 06:45 až 08:00 do deseti řidičů ve vestách. Většina řidičů vesty neměla. Kuchynka řekl, že snahou odborů bylo, aby se do protestu zapojili všichni řidiči. Zklamaný ale prý není. "Znám naše lidi. Někteří mají jiný názor a myslí si, že věc se dá domluvit jenom s firmou, ale bohužel tudy cesta už dnes nevede," řekl. Jako další krok protestů odbory nevylučují jednodenní stávku.
Volba obléci vestu byla na osobním rozhodnutí každého řidiče. Dopravu protest neomezil, někteří cestující pro krok řidičů vyjádřili pochopení.
Dnes dopoledne hejtman Franc o situaci jednal s předsedou Českomoravské konfederace odborových svazů Josefem Středulou, který podle tiskové zprávy hejtmanství ocenil vstřícné kroky kraje. Zároveň se ale postavil za odbory, které trvají na zrušení zakázky. "Současný protest odborářů není principiálně protestem proti Královéhradeckému kraji, ale protestem proti současnému systému zadávání veřejných zakázek. Proto odbory na zastavení tendru trvají," uvedl Středula po jednání. "Seznámil jsem pana předsedu s naší výjimečnou situací. Vysvětlil jsem mu, že všechny naše právní analýzy se vyslovují proti zrušení tendru," uvedl Franc k jednání.
Podle kraje není zrušení tendru možné, při bezdůvodném zrušení soutěže by kraji prý mohla od antimonopolního úřadu hrozit sankce až 40 milionů korun. V závěru prosince kraj odborům nabídl kompromisní řešení spočívající ve změnách zadávací dokumentace soutěže, která by nově řešila i odměňování řidičů. Již dříve kraj odsunul termín otevírání obálek z 8. prosince na 18. ledna.
Nabídku kompromisu odbory odmítly s poukazem na údajně celkově špatně zpracované podmínky soutěže. V Česku by podle odborářů měla vzniknout jednotná metodika pro autobusové soutěže, podle níž by se měl řídit i hradecký kraj. Zadávací podmínky nynější soutěže podle odborů zakonzervují nízkou úroveň odměňování řidičů, která se bez přesčasů a různých příplatků pohybuje kolem 12 500 korun měsíčně.