Podle původních zpráv měl Boeing předat nový software FAA pro testování do konce března. Úřad ovšem nyní přišel s informací, že výrobce letounů potřebuje na programu, který upravuje funkci stabilizačního systému MCAS, ještě pracovat. Vydání finální verze tak má přijít až v řádu několika týdnů. O zprávě informoval server Financial Times.
Vydání nové verze softwaru ovšem musí schválit FAA, který má celý systém testovat, a teprve pokud jej certifikuje, může ho Boeing nahrát do letadel. "FAA očekává finální verzi od Boeingu ke schválení úpravy softwaru během příštích týdnů," oznámil úřad.
"Boeing dál spolupracuje s Federálním leteckým úřadem a dalšími regulátory ve světě na vývoji a certifikaci MCAS i tréninkového programu," oznámili zástupci výrobce letadel na tiskové konferenci. "Hodláme dokázat, že jsme splnili všechny certifikační náležitosti, a výsledek poté zašleme FAA k posouzení během příštích týdnů," uvedl Boeing bez dalšího upřesnění, kdy by měl být software hotový.
V praxi rozhodnutí znamená, že potrvá déle, než aerolinky budou moci stroje znovu uvést do provozu. Odstavení letounů přitom může vyjít firmu velice draho. Aerolinky, včetně českých Smartwings, budou žádat kompenzace v řádech milionů dolarů.
Na konci minulého měsíce navíc zrušila indonéská letecká společnost Garuda objednávku na 49 letadel 737 Max 8 v hodnotě 111 miliard korun. Odůvodnila to "ztrátou důvěry".
Boeing nechal "uzemnit" letouny z řady Max po dvou nehodách, které se staly během pěti měsíců. Nové stroje se zřítily jen pár minut po startu a v obou případech zemřeli všichni cestující i celá posádka.