Jihlava - Na dálnici D1 v pondělí začalo další omezení kvůli celkové rekonstrukci této hlavní tuzemské komunikace. Odstartovaly práce na třetím úseku, konkrétně mezi 66. a 75. kilometrem (Loket - Hořice).
Ve směru, kde se běžně jezdí do Prahy, budou moci řidiči v následujících dnech využít jen jeden jízdní pruh. Zbytek této části komunikace zabere rozšiřování odstavného pruhu. Ve směru, kudy se běžně jezdí do Brna, vzniknou dočasně tři jízdní pruhy.
Už před měsícem začala rekonstrukce prvních dvou úseků u Jihlavy a Velké Bíteše.
V noci ze soboty na neděli pak byla zcela uzavřena 22 kilometrů dlouhá část dálnice mezi Humpolcem a Jihlavou, kde během jediné noci zbourali starý most. Od 105. do 109. kilometru ve směru na Brno se zde až do středy jezdí pouze jízdním pruhem.
Ještě letos v létě přijde další uzavírka na čtvrtém úseku od 41. do 49. kilometru. "Zatím ale nevíme, kdy se tam začne něco dít, stavební firma Eurovia dosud harmonogram neposkytla," řekl online deníku Aktuálně.cz Jan Studecký z Ředitelství silnic a dálnic.
Ušetřil se čas i peníze
Noční kompletní uzávěrka kvůli bourání mostu byla nakonec o hodinu delší, než se plánovalo. Bourání bylo komplikovanější, v jeho konstrukci mostu našli stavbaři více železa, než očekávali.
Komplikace na 36 kilometrů dlouhé oficiální objízdné trase přesto nevznikly, jak si redaktor online deníku Aktuálně.cz sám ověřil.
"I když v dopravě nevznikly vlivem skluzu v harmonogramu žádné významné komplikace, necháme si od sdružení CPI pro D1 předložit důvody, proč došlo k odchýlení od původně schváleného harmonogramu," říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
"Tyto důvody společně s Ředitelstvím silnic a dálnic zanalyzujeme a pro další bourání mostů uděláme opatření, která by tomu měla zabránit," dodává mluvčí.
Přesto ministerstvo dopravy chce, aby se podobně likvidovaly i další staré mosty na dálnici. Na rozdíl od jejich pomalého a komplikovaného rozebírání po polovinách se totiž při noční demolici podle úřadu ušetřilo zhruba 14 dní a statisíce korun.
Navíc je to rozhodně i bezpečnější postup. Jak přímo na místě potvrdili stavební odborníci, tyto mosty jsou totiž sestaveny z dílců, které jsou podobně jako korálky navlečeny na šesti lanech. Rozebírání po částech by bylo nesmírně komplikované.
Další horká noc. Zmizí tři mosty
Úsek u Velké Bíteše zažije ještě do konce června další "horkou" noc. Mají se zde totiž najednou bourat hned tři mosty. Jeden z nich pak již nikdy nebude nahrazen.
"O termínu se zatím nerozhodlo," říká Jan Studecký z Ředitelství silnic a dálnic. Stavební firmy již ovšem znají předběžný termín - poslední víkend v červnu.
Galerie: Prohlédněte si reportáž z nočního bourání mostu
Trochu se také zkomplikovaly práce na rekonstruovaném úseku u Velké Bíteše. "Zhotovitel, kterým je Sdružení D1 Lhotka - Velká Bíteš, sestavené společnostmi OHL ŽS a Alpine Bau CZ, na některých místech rozporuje uvedený stav podloží dálnice, což mu údajně komplikuje pracovní postupy," upřesňuje Studecký. Připomínky nyní prověřují odborníci Ředitelství silnic a dálnic. Harmonogram prací však zatím narušen nebyl.
Doprava zatím bez větších komplikací
Ředitelství silnic a dálnic zatím podle něho nevyhodnocovalo, zda od začátku oprav na dálnici D1 klesla intenzita dopravy. "Zatím sbíráme data a na konci června je srovnáme s údaji z loňského června," říká Studecký.
Zástupci obcí ležících u rekonstruovaných úseků žádné větší komplikace nezaznamenali. "Zatím jsme to negativně nepocítili. Ještě nedošlo k žádnému ucpání," potvrzuje Josef Nechvátal, starosta Smrčné u Jihlavy.
U Smrčné se také nachází přestavovaný most na 107. kilometru. Uzavírka komunikace vedoucí přes most je podle starosty plánovaná asi na pět měsíců. Obec se bez mostu po tu dobu celkem obejde, protože po něm vede silnice k lesu a auta tam běžně jezdit nesmí. "Využívá ji společenství obcí, které tam hospodaří na lesních pozemcích," upřesnil. Přes most jezdilo i několik aut do nedaleké osady, která teď musí jet asi po tři kilometry dlouhé objížďce.
V poklidu proběhl první měsíc prací také u Velké Bíteše na Žďársku. "Zásadně jsme nepocítili žádnou změnu v souvislosti s opravami. Myslím, že je to jako každá jiná uzavírka na dálnici, kterou jsme tady zažili za uplynulé desítky let," říká místostarosta Tomáš Kučera.
Projděte si velký přehled: Co vás čeká při několikaleté rekonstrukci