Za první republiky vyráběly osobní auta. Připomeňte si pohrobky českých automobilek

Petr Korbel
11. 1. 2020 6:54
V meziválečném Československu, jehož trh byl dlouho poměrně chráněný a uzavřený, se vedle domácí „velké trojky“ (Škoda, Praga a Tatra) uplatňovali i menší výrobci osobních vozů. Ti se sice s tehdejšími západními automobilkami „fordovského“ typu nemohli z kvantitativního hlediska srovnávat, ale často nabízeli technicky zajímavá vozidla.

Dnešních dnů se dožila jen výroba osobních škodovek, ale ani za ostatními prvorepublikovými značkami nezbyly pouze muzejní exponáty. Většinou žijí dodnes, byť pod nimi nalezneme jiné výrobky. Podívejte se do přehledu.

Z

Zbrojovka Brno nabízela osobní automobily od poloviny 20. let (první model zvaný Disk vidíte na fotografii vlevo). Jejich tovární produkce byla kvůli napjaté mezinárodní situaci pozastavena v roce 1936 a o rok později skončila definitivně. Automobily značky Z měly dvoudobé motory, což se zvláště po vypuknutí velké hospodářské krize jevilo jako perspektivní řešení. Výrazně levnější dvoutaktní motory tehdy vytlačily čtyřtakty v motocyklech a zdálo se, že k stejnému vývoji by mohlo dojít také v případě dvoustopých vozidel. Jednoduché dvoudobé motory v automobilech však nakonec slavily jen dílčí a krátkodobý úspěch. Z hlediska reputace nakonec přinesly svým výrobcům zkázu.

Na výrobu "zetek" v Brně ovšem navázala firma Zetor, která první traktory vyrobila v roce 1946. Produkce traktorů značky Zetor již dosáhla zhruba 1,3 milionu kusů a kupovali si je zákazníci ve více než stovce zemí. Největším modelem je Zetor Crystal (vpravo).

 

Právě se děje

Další zprávy