Za první republiky vyráběly osobní auta. Připomeňte si pohrobky českých automobilek

Petr Korbel
11. 1. 2020 6:54
V meziválečném Československu, jehož trh byl dlouho poměrně chráněný a uzavřený, se vedle domácí „velké trojky“ (Škoda, Praga a Tatra) uplatňovali i menší výrobci osobních vozů. Ti se sice s tehdejšími západními automobilkami „fordovského“ typu nemohli z kvantitativního hlediska srovnávat, ale často nabízeli technicky zajímavá vozidla.

Dnešních dnů se dožila jen výroba osobních škodovek, ale ani za ostatními prvorepublikovými značkami nezbyly pouze muzejní exponáty. Většinou žijí dodnes, byť pod nimi nalezneme jiné výrobky. Podívejte se do přehledu.

Walter

První auto Walter vzniklo v roce 1909 (na obrázku Walter 4B z roku 1930). Ve 20. letech se společnost zaměřila hlavně na výrobu leteckých motorů a technicky vyspělých aut. Poptávka po drahých vozech se však během hospodářské krize snížila, a tak jinonická firma začala místo nich montovat licenční fiaty. Od roku 1936 výrobu aut ukončila a věnovala se jen leteckým motorům. Krátce po druhé světové válce se továrna zapojila do výroby modelu Aero Minor II, ale od roku 1951 opět vyráběla jen motory.

Ty nadále nesly značku Walter, přestože národní podnik se nazýval Motorlet. V 70. a 80. letech byly nosným produktem turbovrtulové motory Walter M601 pro dopravní Let L-410 Turbolet. Firma připravila i pohonnou jednotku M602 pro chystaný větší letoun L-610. V 90. letech se vrátila k původnímu názvu, část aktiv pak v roce 2007 převzala americká General Electric. Nová firma GE Aviation Czech přenesla výrobu do Letňan, z motorů M601 se po modernizaci stala řada H80 (na obrázku vpravo v řezu). Podnik také vyvíjí, testuje a do sériové výroby chystá zcela nové motory GE Catalyst, určené v první řadě do chystaného letounu Cessna Denali.

 

Právě se děje

Další zprávy