Za první republiky vyráběly osobní auta. Připomeňte si pohrobky českých automobilek

Petr Korbel
11. 1. 2020 6:54
V meziválečném Československu, jehož trh byl dlouho poměrně chráněný a uzavřený, se vedle domácí „velké trojky“ (Škoda, Praga a Tatra) uplatňovali i menší výrobci osobních vozů. Ti se sice s tehdejšími západními automobilkami „fordovského“ typu nemohli z kvantitativního hlediska srovnávat, ale často nabízeli technicky zajímavá vozidla.

Dnešních dnů se dožila jen výroba osobních škodovek, ale ani za ostatními prvorepublikovými značkami nezbyly pouze muzejní exponáty. Většinou žijí dodnes, byť pod nimi nalezneme jiné výrobky. Podívejte se do přehledu.

Aero

Společnost Aero se původně zabývala vojenskými letadly. V době, kdy po nich klesla poptávka, přidala auta. Dvoudobé vozy Aero 500 (na obrázku nalevo) klasické koncepce vyráběla od roku 1929. Po skončení hospodářské krize přišly Aero 30 a 50 HP, opět dvoudobé, ale větší a s pohonem předních kol. Za druhé světové války firma vyvinula prototypy Pony a Rekord, které nadále využívaly dvoudobé motory. K produkci těchto aut však po znárodnění nedostala souhlas.

Automobilová značka nicméně žila až do roku 1951, nabízel se pod ní model Minor II. Ten byl ovšem konstrukcí Jawy a montoval se v pražských leteckých závodech Walter a Letov. Značka Aero tak zůstala vyhrazená letadlům a v této podobě žije dodnes. Používá ji společnost Aero Vodochody Aerospace, jejímž nejnovějším počinem je vojenský cvičný proudový stroj Aero L-39NG (na obrázku vpravo).

 

Právě se děje

Další zprávy