S elektromobilem můžete parkovat v Praze zdarma i v zónách pro rezidenty. Zde je návod

Eva Srpová Eva Srpová
3. 8. 2017 6:52
Pokud máte elektromobil, můžete v Praze parkovat v zónách pro rezidenty skoro zadarmo. Po zaplacení poplatku za vyřízení 100 Kč můžete parkovat na modrých nebo fialových zónách, a to nejen v té městské části Prahy, kde máte trvalé bydliště, nabídky mohou využít i mimopražští a dokonce i cizinci. Jak přesně vyřízení parkování pro elektromobil funguje a co k tomu potřebujete, přinášíme v tomto návodu.
Elektromobil sice může parkovat na modré zóně, ale pouze v případě, že jeho vlastníkem je Pražan s trvalým bydlištěm v příslušné městské části a ročně zaplatí 100 Kč.
Elektromobil sice může parkovat na modré zóně, ale pouze v případě, že jeho vlastníkem je Pražan s trvalým bydlištěm v příslušné městské části a ročně zaplatí 100 Kč. | Foto: ČTK

Praha se dělí na oblasti, ve kterých je parkování stále ještě zdarma, a pak na ty, kde jsou zavedeny zóny placeného stání, resp. zóny pro obyvatele jednotlivých částí. Než se budeme zabývat tím, jak funguje parkování pro elektromobily, připomeňme si, jak koncepce placených zón vůbec funguje.

Zóny nyní najdeme v těchto městských částech: Praha 1, 2, 3, 5, 6, 7 a 8, přičemž firma Technická správa komunikací nyní spravuje pouze oblasti s novými zónami placeného stání, které se nachází na území Prahy 5, 6 a 8. Parkování v Praze 1, 2, 3 a 7 je v gesci jednotlivých městských částí a pod správu TSK se dostane letos v říjnu (Praha 1 a 2) nebo v únoru příštího roku (Praha 3 a 7). Zpoplatnění parkování v pražských částech 4 a 9 je aktuálně v procesu projednávání a schvalování projektu.

Placené stání se dělí na zóny rozlišené podle barev. Modrá zóna je primárně určena pro rezidenty a abonenty, tedy ty, kteří v příslušné oblasti bydlí nebo tu mají provozovnu. Fialová zóna je tzv. smíšená zóna a mohou zde parkovat opět rezidenti nebo abonenti, ale také návštěvníci, a to maximálně 24 hodin v kuse.

Dále existují oranžové zóny určené pro krátkodobé parkování a v některých městských částech se lze setkat také s krátkodobým stáním označeným zeleně. Kolik stojí hodina stání na fialové, oranžové nebo zelené zóně, si stanovují jednotlivé městské části a cena se odvíjí od lokality, většinou se sazba pohybuje od 30 do maximálně 80 korun za hodinu.

Pražský magistrát ale před časem zavedl to, že i na modré zóně mohou krátkodobě zastavit návštěvníci, kteří tu nebydlí. Limitem jsou tři hodiny a je třeba zaplatit přes webovou aplikaci, tzv. virtuální parkovací hodiny. Řidič do aplikace na stránce www.parkujvklidu.cz zadá kód na dodatkové tabulce pod značkou ohraničující ulici s modrou zónou.

Netřeba připomínat, že v exponovaných pražských městských částech bývají oranžové nebo zelené zóny pro krátkodobé parkování přeplněné a najít místo, kde auto nechat, je oříšek. Majitelé elektromobilu to ale mají jednodušší.

Po zaplacení registračního poplatku 100 Kč mohou parkovat v rezidentních zónách zdarma. A není vůbec podstatné, kde mají trvalé bydliště. Na modrých a fialových zónách tedy mohou parkovat i lidé, kteří v Praze vůbec nebydlí.

"Pro případ, že by elektromobil nebyl registrován na žadatele, je potřeba doložit doklad o užívání vozidla, tedy právní vztah k vozu," dodává ještě Vít Hofman, tiskový mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy.

Tato služba se vztahuje pouze na elektromobily, pro hybridní vozy parkování zdarma neplatí. Výhodou však je, že majitel nemusí být fyzická osoba, ale také organizace. A nejsou vyloučeni ani cizinci. Musí se pouze zaregistrovat v sytému na výdejně parkovacích karet Magistrátu hlavního města Prahy.

Parkovací oprávnění nemá fyzickou podobu kartičky, je vázáno na registrační značku vozidla.

Tato elektronická databáze je totiž praktičtější pro policejní hlídky. Nový systém zón je postaven na mobilním monitoringu registračních značek, kdy policisté porovnávají registrační značky monitorovaných vozidel s databází parkovacích oprávnění.

 

Právě se děje

Další zprávy