Sériová Tesla Model 3 má dlouhý dojezd a futuristický interiér. Stojí jako dobře vybavená Octavie

Jan Matoušek Jan Matoušek
Aktualizováno 31. 7. 2017 13:13
Nabídka Tesly byla ještě donedávna složena z velkých Modelů S a X, které se staly symbolem elektromobilů. Vzhledem k ceně však nebyly dostupné úplně všem. Změnu by mohl znamenat aktuálně nejmenší vůz amerického výrobce. Tesla Model 3 se svou velikostí řadí do střední třídy a cenou základní verze se dostane na již dříve avizovaných 35 tisíc dolarů. Že je o auto velký zájem, dokazuje přes půl milionu rezervací, které zákazníci do představení vozu minulý víkend udělali. Čekací doba se ale může protáhnout až na 18 měsíců.
Model 3 má z automobilky Tesla udělat výrobce levnějších aut pro více lidí. Jak přiznává její zakladatel, rozjezd výroby elektromobilu bude výzva. | Video: Reuters, Tesla

Tesla Model 3 je jedním z nejočekávanějších aut letošního roku. Z velké části je to způsobeno cenou základního modelu, která před státními pobídkami (ty se mohou vyšplhat až na 7500 dolarů) dosáhne ve Spojených státech částky 35 tisíc dolarů (asi 777 tisíc korun). To je o hodně méně, než kolik stojí nejlevnější Model S, jímž je aktuálně verze 75 za 69 500 dolarů před státními pobídkami.

V České republice bude mít vůz, podobně jako větší Model S a Model X, v nabídce internetový obchod Alza.cz. Podle mluvčí obchodu Patricie Šedivé je základní cena odhadována na 750 tisíc korun plus DPH.

Zákazníci před premiérou sériového vozu, který se představil zhruba 18 měsíců po konceptu, složili přes půl milionu objednávek. Prvních třicet aut bylo předáno při slavnostní premiéře auta minulý víkend. Zájemce neodradil ani fakt, že vůz neprošel standardní testovací fází.

Za 35 tisíc dolarů nabízí Model 3 akumulátor s odhadovaným dojezdem 354 kilometrů, zrychlení z 0 na 97 km/h za 5,6 sekundy a maximální rychlost 209 km/h. Nabíjením z domácí sítě (240V) lze získat za hodinu dojezd asi 48 km, rychlonabíječka je v tomto ohledu mnohem lepší. Za půl hodiny dokáže baterii nabít na dojezd 209 km. Na rozdíl od většího Modelu S má však Model 3 přístup do speciálního Tesla Superchargeru (u nás jsou stojany umístěny na dálnici D1 u Humpolce) zpoplatněný. Produkce vozu se standardní baterií navíc začne v listopadu.

Výrobu tak odstartuje model s dojezdem prodlouženým na 499 km. Lepší akumulátor stojí navíc 9 tisíc dolarů (asi 200 tisíc korun) a s delší dojezdem přináší také zrychlení z 0 na 97 km/h za 5,1 sekundy a maximální rychlost 225 km/h. Za hodinu nabíjení z běžné sítě se dojezd zvedne o 59 km, rychlonabíječka přidá za 30 minut 274 km. Obě verze mají pohon jedné nápravy, na jaře příštího roku však do nabídky přibude i čtyřkolka.

Foto: Tesla

Základní výbava obsahuje dvouzónovou automatickou klimatizaci, navigaci, připojení k internetu pomocí LTE a WiFi, parkovací kameru, bezklíčkový vstup, osm airbagů, přednárazový systém, nouzové brzdění a 18palcová aerodynamická kola. Vnější design se příliš neliší od konceptu a je rovněž podobný většímu Modelu S. To znamená chybějící masku chladiče (koeficient odporu vzduchu je u vozu jen cx = 0,23) nebo LED diodová světla.

V nabídce bude šest barev karosérie, pouze černá je však bez příplatku tisíc dolarů. Kabina vozu je velice jednoduchá, všechny funkce se ovládají přes 15palcovou horizontální obrazovku. Vozu tak úplně chybí konvenční přístrojová deska. V rámci paketu Premium za 5 tisíc dolarů nabídne automobilka dřevěné dekory, elektrická a vyhřívaná sedadla, lepší audio nebo prosklenou střechu s UV filtrem.

Podobně jako všechny nové Tesly má i Model 3 v podobě osmi kamer, předního radaru a dvanácti ultrasonických senzorů hardware potřebný pro autonomní jízdu. Automobilka dokonce samořízení nabízí v příplatkové výbavě, avšak s dovětkem, že nejprve musí dojít ke schválení softwaru a příslušným legislativním krokům. Možnost nechat řízení na vozidle přijde na 3 tisíce dolarů, spolu s tím ale musí být Tesla vybavena funkcí Autopilot za 5 tisíc dolarů. Díky ní již dnes, podle automobilky, umí Model 3 zůstávat v jízdním pruhu, přejíždět do jiného pruhu, měnit dálnice nebo udržovat rychlost podle dopravních podmínek.

Délkou 4694 mm i rozvorem o hodnotě 2875 mm se Tesla Model 3 řadí mezi automobily střední třídy (přehled sedanů této kategorie na českém trhu najdete zde). Zavazadlový prostor pojme 425 litrů, do auta samotného se pak vejde pět cestujících. Na dvě sedadla v kufru proti směru jízdy jako u Modelu S tedy nedošlo.

Podívejte se, jak Tesla Model 3 vypadá na oficiálních fotkách:

Výroba Modelu 3 začala v továrně v kalifornském Fremontu v polovině července. Nejprve budou produkční čísla nízká, v prosinci ale Tesla plánuje vyrábět 20 tisíc aut měsíčně. Spolu s dalšími řadami chce automobilka příští rok vyrobit za dvanáct měsíců půl milionu vozů. Pokud by se tohoto cíle podařilo dosáhnout a půl milionu aut by Tesla i prodala, zařadila by se v USA podle agentury Reuters před zavedené firmy jako BMW nebo Lexus.

U samotného Modelu 3 musí automobilka uspokojit nejprve všech více než půl milionu objednávek, které na sedan zatím má. Také proto je čekací doba na v tuto chvíli objednaný vůz 12 až 18 měsíců. 

 

Právě se děje

Další zprávy