Volkswagen ID.3 je prvním modelem německého výrobce na platformě MEB. Ta je určená pro plně elektrická vozidla a časem se na ní objeví celá řada nejrůznějších modelů - od klasických hatchbacků až po SUV. Ostatně dostane ji třeba i připravovaná Škoda Enyaq iV. Kompaktní hatchback Volkswagenu je ale první, kvůli softwarovým problémům se však spekulovalo, jestli Němci stihnou dodat první kusy ve slibovaném termínu do konce léta.
Nakonec to vypadá, že ano, ačkoliv některé funkce doplní až pozdější softwarový update. 20. července potom Volkswagen v Německu spustil objednávky vozu i mimo úvodní zaváděcí provedení ID.3 1st (to začíná na 38 986,72 eura, v přepočtu asi 1,04 milionu korun). Všechny varianty spojuje stejný 150kW elektromotor, který přes automat pohání zadní kola. Baterie s využitelnou kapacitou 58 kWh stačí na dojezd až 420 km. Akcelerace z 0 na 60 km/h zabere vozu 3,4 vteřiny, nabíjet lze akumulátor u stojanu s výkonem až 100 kW.
V případě objednání vozu hned slibuje Volkswagen dodání od října letošního roku. Nejlevnější je verze Pro Performance za 35 574,95 eura, tedy v přepočtu asi 949 tisíc korun. Ta bez jakýchkoliv příplatků nabízí mimo jiné ocelová kola, rádio s dotykovým displejem, multifunkční volant nebo diodová světla vpředu i vzadu.
Následují z tohoto provedení vycházející předkonfigurované verze, to znamená také bez možnosti příplatků. Automobilka ale tvrdí, že tyto varianty nabízí nejoblíbenější volitelné prvky pro různé skupiny uživatelů. U všech tedy nebudou chybět desetipalcová navigace, adaptivní tempomat nebo indukční nabíjení chytrých telefonů.
Nejlevnější předkonfigurovaným modelem je Life za 37 787,72 eura, tedy v přepočtu asi 1,008 milionu korun. Auto sází na dobrý poměr ceny a výbavy a má v této variantě i vyhřívaný kožený multifunkční volant a sedačky nebo dva extra USB-C porty.
Výbava Life se na krátko objevila i v českém konfigurátoru automobilky (viz fotografie). Tam měla cenu 1 014 900 korun a součástí výbavy byly desetipalcová navigace, jednozónová automatická klimatizace, Front Assist, udržování v jízdním pruhu, parkovací senzory vpředu i vzadu, vyhřívání volantu a sedadel, hlavní i skupinová diodová světla nebo 18palcová ocelová kola. Po chvíli tato varianta zase zmizela.
Podle vyjádření českého Volkswagenu se auto do konfigurátoru dostalo nedopatřením, oficiálně se tam objeví příští týden od 27. července. Objednávky však dealeři přijímají ode dneška. Podobně jako v Německu bude i v Česku k dispozici sedm předkonfigurovaných variant - šest na základě prostřední baterie a jedna na základech největší baterie, o které ještě bude zmínka.
Volkswagen při uvedení ID.3 sliboval cenu obdobnou jako u Golfu s naftovým motorem. Nejlevnější turbodiesel stojí v Golfu od 593 900 korun, přičemž jde o 85kW dvoulitr. Silnější 110kW varianta s dvouspojkovým automatem přijde na minimálně 776 900 korun. S ID.3 výkonově srovnatelný naftový Golf nicméně zatím chybí.
Další v Německu nabízenou verzí je Style za 40 946,04 eura, v přepočtu asi 1,093 milionu korun. Ve výbavě má auto už přední diodová matrix světla, zadní diodové reflektory s dynamickými blinkry nebo panoramatickou skleněnou střechu. Provedení Business za 41 287,22 eura, v přepočtu asi 1,102 milionu korun, má zatmavená okna, diodová matrix světla, komfortní paket, paket asistentů s couvací kamerou nebo bezklíčkové odemykání.
VW ID.3 Family, už z názvu zaměřený na rodiny, za 42 305,87 eura, v přepočtu asi 1,129 milionu korun, nabízí přední diodová matrix světla, velkou panoramatickou střechu, dvouzónovou automatickou klimatizaci, paket asistentů s couvací kamerou nebo bezklíčkové odemykání. Varianta Tech je podle Volkswagenu určená pro milovníky technologií.
Za 44 810 eura, tedy asi 1,196 milionu korun, nabízí diodová matrix světla, prémiový audiosystém nebo průhledový displej. Z bezpečnostních prvků nechybí Travel Assist, tedy pomocník při jízdě na dálnici, kde kombinuje adaptivní tempomat s udržováním v jízdním pruhu, sledování mrtvého úhlu či systém automatického zastavení v případě, že řidič nevykazuje žádnou aktivitu. Průhledový displej s rozšířenou realitou je potom jedním z prvků, které automobilka dodá u v současnosti objednaných vozů až v rámci aktualizace softwaru v prvním čtvrtletí roku 2021.
Prakticky plně vybavenou verzí je ID.3 Max za 43 680,32 eura, v přepočtu asi 1,166 milionu korun. V tu chvíli Volkswagen slibuje všechny výbavové balíčky, sedadla s elektrickým nastavováním ve dvanácti směrech a masážní funkcí, progresivní řízení nebo adaptivní tlumiče.
Základní verze s větší baterií se jmenuje Pro S. Ta má jen čtyři sedadla a akumulátor s využitelnou kapacitou 77 kWh, což znamená dojezd až 550 km a maximální nabíjecí výkon 125 kW. Výbava je podobná jako u ID.3 Pro Performance, tedy třeba bez navigace, přičemž VW s ní stojí 40 936,31 eura, v přepočtu asi 1,092 milionu korun.
Z Pro S potom vychází předkonfigurovaná verze Tour za 48 432,44 eura, což znamená asi 1,292 milionu korun. Ta nabízí vlastně plnou výbavu včetně průhledového displeje, elektrických sedadel s masážní funkcí, všech asistentů, diodových matrix světel anebo 19palcových litých kol.
Později by k výše popsané nabídce měla přibýt i třetí menší baterie s kapacitou 45 kWh, stejně jako elektromotor s nižším výkonem.
V Německu navíc, na rozdíl od České republiky, funguje program státní podpory na nákup elektromobilu, tedy takzvané šrotovné (více zde). Maximální výše pobídky je 9480 eura, v přepočtu asi 253 tisíc korun. 3480 eur z této sumy poskytuje přímo Volkswagen jako výrobce ID.3.
Komu v Česku ID.3 konkuruje?
Pokud budeme vycházet z jediné známé české ceny, tedy 1 014 900 korun za variantu Life s 58kWh baterií a 150kW elektromotorem, konkurentů s podobnými parametry až tolik není. Jako první se nabízí Tesla Model 3, která je nicméně posazená o segment výše než ID.3, a ačkoliv oficiální hodnoty výkonu americká automobilka neuvádí, bude i silnější než VW. Její základní varianta Standard Range Plus s dojezdem 409 km stojí nejméně 1 300 200 korun.
Nissan Leaf s výkonem 160 kW a 62kWh baterií, která mu zaručuje dojezd 385 km, stojí ve výbavě N-Connecta od 1,162 milionu korun. Je tedy dražší než Volkswagen, výbava je nicméně poměrně srovnatelná, u japonského vozu se však musí připlácet třeba za diodová světla nebo adaptivní tempomat.
Kia nabízí hned dva elektrické crossovery s výkonem 150 kW a baterií, která má kapacitu 64 kWh. Jde o model e-Soul s dojezdem 452 a e-Niro s dojezdem 455 km. Ceníková cena obou aut je stejná, 1 199 980 korun, přičemž obě se nabízejí v jediné plné výbavě Executive. Ta je složením plně srovnatelná s Volkswagenem, navíc má už v základu třeba sledování slepého úhlu, klimatizaci se dvěma zónami, litá kola nebo prémiový audiosystém.
Výkon 150 kW a baterii s kapacitou 64 kWh, a tedy dojezd až 484 km, nabízí i Hyundai Kona Electric. Ten se ve výbavě Smart s povinným paketem Range prodává v akci od 1 049 990 korun, výbavu má ale lepší Volkswagen ID.3. V nabídce má Hyundai nicméně také akční verzi Czech edition za 1 149 990 korun, která je prakticky plně vybavená a Volkswagen překonává mimo litá kola třeba sledováním slepého úhlu či prémiovým audiosystémem.