Elektrická budoucnost Hyundai. Ioniq 5 dostal retro design, zároveň je i nabíječkou

Ioniq 5 je novým modelem Hyundai s retro designem.
Naopak v nejekologičtější verzi s baterií o kapacitě 72,6 kWh a s pohonem zadních kol ujede až 480 km.
Ten navazuje na vůbec první Hyundai, model Pony, a tím se zaštiťuje právě i nový Ioniq 5.
Za povšimnutí stojí výrazný prolis na boku karoserie nebo až 20palcová kola.
Kabina sází na udržitelné materiály a digitalizaci.
Foto: Hyundai
Jan Matoušek Jan Matoušek
23. 2. 2021 10:59
První auto koncernu Hyundai na platformě E-GMP i první vůz nové značky Ioniq. Těch zásadních, ale i menších, prvenství nemá elektrický Ioniq 5 zrovna málo a Korejci si od křížence velkého hatchbacku a SUV mnohé slibují. Vždyť vnější design odkazuje na model Pony, vůbec první auto se znakem Hyundai na kapotě.

Ioniq 5 navazuje na rok a půl starý koncept 45, z kterého podědil celou řadu designových prvků. To nejdůležitější se ale stejně skrývá pod karosérií. Jde o první použití platformy E-GMP u sériového auta koncernu Hyundai. Postupně se tento modulární základ má stát výchozím stavebním kamenem, když ne úplně všech, tak naprosté většiny elektromobilů Hyundai, Kia, Ioniq i Genesis. U pionýra nových technologií pak Korejci rozhodně nešetřili. V nabídce budou dvě velikosti baterie, ale především výběr mezi pohonem jedné nebo obou náprav.

Začneme u menší baterky s kapacitou 58 kWh. V případě zadokolky má elektromotor výkon 125 kW, u čtyřkolky se přidává druhý elektromotor vpředu, a vůz tak disponuje celkem 173 kW a 605 Nm. Stovku pak pokoří za 6,1 sekundy.

Větší baterie s kapacitou 72,6 kWh má jediný zadní elektromotor s výkonem 160 kW. Když se však přidá ještě ten přední, stoupne síla na 225 kW a točivý moment na 605 Nm. Ioniq 5 tak zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy. Větší baterka s pohonem zadních kol pak dojede do vzdálenosti 470 až 480 km - nejdále ze všech nabízených kombinací.

Už při premiéře platformy E-GMP Hyundai sliboval použití elektrického systému s přecházením mezi napětím 400 V a 800 V. A Ioniq 5 tuto vlastnost nabízí, což znamená, že je možné jej nabíjet výkonem až 350 kW. Z 10 na 80 procent kapacity baterie tak je možné dostat se za 18 minut a 100 km dojezdu je možné "načerpat" dokonce za pět minut.

Kromě toho ale umí novinka také nabíjet i jiné věci, třeba elektrokolo nebo elektrickou koloběžku, příkonem až 3,6 kW. Navíc má k tomu dvě přípojná místa. Jedno je pod zadními sedadly a je možné jej používat jen v době, kdy je auto nastartované. Druhé přípojné místo je venku u místa klasického nabíjení vozu, přičemž to lze využívat i ve chvíli, kdy auto nastartované není.

Ačkoliv se to z fotek nemusí zdát, Ioniq 5 je větší než Tucson. Má délku 4635 mm a k tomu třímetrový rozvor náprav. To je mimochodem výrazně více než u velkého SUV Santa Fe. Uvnitř je tak i kvůli úplně rovné podlaze dostatek místa, zadní sedačky jsou navíc posunovatelné v rozmezí 135 mm. O 140 mm lze posouvat také středovou konzoli, používat ji tak mohou cestující vpředu i vzadu.

Kufr má objem 531 až 1591 litrů, k tomu má auto ještě malý prostor i vpředu, kam se vejde 57 litrů nákladu u zadokolky, respektive 24 litrů u čtyřkolky. Za vůz je také možné zapojit přívěs o hmotnosti až 1600 kg.

Jak už bylo řečeno, vnější design vychází z konceptu 45 a odkazuje také na první osobní Hyundai Pony. A z konceptu zůstala vozu celá řada prvků, jakkoliv tvar zadního sloupku není tak agresivně skloněný a místo posuvných dveří má sériová podoba ty klasické, ovšem se zapuštěnými klikami. Co zůstalo, to je provedení předních i zadních světlometů, které jsou hranaté a umístěné do tmavého pozadí.

Zachován je i dramatický zlom na boku automobilu, kola v rozích karoserie pak nabízejí průměr až 20 palců. Některé trhy pak dostanou poprvé u vozu Hyundai kamery místo zpětných zrcátek, v nabídce bude i střecha se solárními panely.

Interiér by měl spojovat přívlastky digitální a udržitelný. Druhý přívlastek tak znamená používání ekologických materiálů, například recyklovaných lahví PET, ekologické kůže, přírodní vlny nebo příze z rostlinných materiálů. Přívlastek digitální pak zahrnuje 12palcový displej místo klasických budíků a stejně velkou obrazovku jako výstup multimediálního systému s hlasovým ovládáním.

Kromě toho nabídne Ioniq 5 jako první model Hyundai také průhledový displej s rozšířenou realitou, který tak na přední sklo promítá informace třeba z navigace nebo asistenčních systémů. Vedle toho bude možné některé funkce ovládat i na dálku prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu. K dispozici bude rovněž plejáda bezpečnostních asistentů včetně třeba kamerového sledování mrtvých úhlů, možnosti částečně autonomní jízdy po dálnici nebo 360stupňového kamerového systému kolem vozu.

Na vybraných trzích lze už Ioniq 5 předobjednat, u nás tato možnost zatím není. V Německu stojí rezervace tisíc eur, v přepočtu necelých 26 tisíc korun. Auto samotné stojí od 41 900 eur, v přepočtu asi 1,088 milionu korun, s větší baterií a pohonem všech kol přijde v zaváděcí limitované sérii na 59 550 eur, tedy v přepočtu asi 1,546 milionu korun. Na vybrané trhy se novinka dostane už letos v létě. Nabídku značky Ioniq mimochodem v následujících letech rozšíří sedan 6 a velké SUV 7.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Atlético porazilo Villarreal a vede španělskou ligu o pět bodů

Fotbalisté Atlética Madrid ve španělské lize zvítězili na hřišti Villarrealu 2:0 a upevnili si první místo. Svěřenci trenéra Diega Simeoneho vedou neúplnou tabulku o pět bodů před Barcelonou a navíc mají jedno utkání k dobru.

Atlético se dostalo šťastně do vedení ve 25. minutě. Po rohu hlavičkoval Stefan Savič, domácí gólman Sergio Asenjo při zákroku trefil spoluhráče Alfonsa Pedrazu a od jeho zad se míč odrazil do branky. V 69. minutě přidal pojistku střídající Joao Félix přízemní střelou.

Madridský tým v La Lize vyhrál po dvou zápasech, sedmý Villarreal naopak protáhnul čekání na vítězství na sedm kol.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 4 hodinami

Inter vede italskou ligu o čtyři body, AC Milán vyhrál v Římě

Fotbalisté Interu Milán ve 24. kole italské ligy porazili doma FC Janov hladce 3:0 a vedou tabulku o čtyři body před městským rivalem AC. "Rossoneri" vyhráli na stadionu AS Řím 2:1 a v Serii A zabrali po dvou porážkách za sebou bez vstřeleného gólu.

Inter nakročil k pátému ligovému vítězství za sebou už ve 32. sekundě, kdy otevřel skóre Romelu Lukaku. Belgický útočník v 69. minutě připravil druhý gól pro Mattea Darmiana a chvíli nato Lukakuovu střelu dorazil hlavou střídající Alexis Sánchez. Janovský tým v italské lize prohrál po sedmi kolech a je třináctý.

AC Milán dal v úvodní desetiminutovce dva góly, ale ani jeden neplatil kvůli ofsajdu. Na druhé straně zase nebyla uznána trefa Henrika Mchitarjana. První regulérní branku tak vstřelil ve 43. minutě Franck Kessié z penalty. Římský tým dobře vstoupil do druhé půle a brzy srovnal Jordan Veretout přesnou střelou. Hostům ale rychle vrátil vedení v 58. minutě Ante Rebič po otočce a přesné střele. Domácí už podruhé neodpověděli a zůstali pátí.

Bergamo zvítězilo 2:0 na hřišti Sampdorie Janov, za kterou nastoupil v základní sestavě český reprezentační záložník Jakub Jankto. Atalanta se posunula na čtvrté místo neúplné tabulky.

Jankto měl v 10. minutě jednu z prvních šancí utkání, ale jeho střelu zpoza šestnáctky zlikvidoval brankář Marco Sportiello. Bergamo poslal do vedení krátce před pauzou Ruslan Malinovskij povedenou ranou do horního růžku. V 70. minutě přidal pojistku Robin Gosens. Hosté v Serii A zvítězili potřetí za sebou, desátá Sampdoria podruhé v řadě nebodovala a neskórovala.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Syrská armáda zasáhla proti izraelským střelám nad Damaškem

Syrská protivzdušná obrana zasáhla proti izraelskému raketovému útoku mířícímu na jižní okraj Damašku. V neděli o tom informovala syrská televize a další média, na něž se odvolala agentura Reuters. Sýrie zatím neohlásila žádné oběti. Mluvčí izraelské armády odmítl informaci o útoku komentovat.

Syrská armáda tvrdí, že protivzdušná obrana většinu izraelských střel zlikvidovala dřív, než dopadly na cíl. "Naše protivzdušná obrana nad Damaškem zneškodnila nepřátelské rakety," oznámila syrská agentura SANA.

Izrael podniká v Sýrii útoky hlavně na íránské oddíly a jejich spojence z libanonského Hizballáhu. Jeho snahou je zabránit Íránu Hizballáh vyzbrojovat.

Zdroj: ČTK
Další zprávy