Veteránský poklad. V nizozemské garáži spí pod prachem a krabicemi desítky škodovek

Veteránský poklad. V nizozemské garáži spí pod prachem a krabicemi desítky škodovek
Nizozemská garáž plná škodovek. Některé jsou v zuboženém stavu, jiné ale naopak dost zachovalé, jen pod nánosem nepořádku.
Majitel by si přál mít ze sbírky jednou muzeum.
Bude to však vyžadovat hodně energie.
Ozývá se mu prý mnoho zájemců, kteří by auta rádi koupili.
Foto: Vladimír Cettl
Eva Srpová Eva Srpová, Vladimír Cettl
Aktualizováno 24. 10. 2020 14:35
Nepřeje si být jmenován a tají i přesné místo. Bývalý dealer vozů značky Škoda v Nizozemsku má v garáži pod nánosem harampádí a prachu ukryté desítky aut včetně sedmi modelů Škoda 110 R. Jednou by ze sbírky mohlo vzniknout muzeum.

Vladimír Cettl je známý český fotograf, který se s láskou specializuje na veterány, především Tatry, ale i vozy značky Škoda. Nejvíce ho ale baví pátrat po zapomenutých automobilových vracích. Za nimi se dokonce vydal v minulosti na Kubu, kde fotografoval tamní českou stopu - vozy značky Škoda, které se na ostrov dostaly (viz fotografie zde).

Nápad na knihu "Pátrání po vracích Škoda 110 R Coupé" pojal už v roce 2006. "Zveřejnil jsem výzvu, že kdyby někdo věděl o dalších vozech Škoda 110 R, mohu je ještě přijet vyfotit a do knihy zařadit," říká Vladimír Cettl. Podle toho, odkud mu přišly jednotlivé tipy, podnikal výpravy do různých destinací.

"Krátce po této výzvě mi přišla zpráva od neznámého člověka z Nizozemska, že je majitelem sbírky sedmi vozů Škoda 110 R, dovážených kdysi do Nizozemska. Okamžitě jsem se pro tu zprávu nadchl a chtěl jsem vyrazit ještě týž týden. Pak mi ale poslal fotografie, ze kterých bylo patrné, že naprostá většina automobilů jsou ve velmi dobrém a zachovalém původním stavu a jen tři erka by šlo označit za "vraky". Přestal jsem tedy pospíchat," vypráví fotograf.

Letos v srpnu se ale nakonec odhodlal do Nizozemska vyrazit. Nemůže zveřejnit přesné místo ani jméno majitele, ten si nepřeje být jmenován. Avšak to, co objevil, se rozhodně jen tak nevidí, a to nejen v Česku, ale především v západních evropských zemích.

"Přijeli jsme k dnes již bývalému servisu a zastoupení Škoda. Z atmosféry bylo jasné, že jde o zakonzervovaný objekt, kde se již dlouho neodehrává žádný ruch. Vše je zde jen uskladněno, odloženo, ale stojí to zde již dlouho bez hnutí," popisuje unikátní garáž Vladimír Cettl. 

Hala je plná aut, některá zasypaná krabicemi, jiná schovaná pod dekou, další pokrývá vrstva prachu. "Zajímavé na tom všem je, že většinu z nich pořídil dnes již 89letý pán, který byl od 50. let místním prodejcem škodovek. Jsou tedy vlastněny stále tímto prvním majitelem. Na prohlídku mě ale vzal jeho syn. Vše, na co se podívá, je pro něj předmětem mnoha vzpomínek a o každém autě vyprávěl zajímavé příběhy," říká fotograf.

V hale, jejíž lokaci majitel tají, je asi 40 aut v různém stavu. Některá velmi zachovalá, jiná ve fázi rozkladu.
V hale, jejíž lokaci majitel tají, je asi 40 aut v různém stavu. Některá velmi zachovalá, jiná ve fázi rozkladu. | Foto: Vladimír Cettl

V tichosti tu parkují erka, rapidy, tudory, staré octavie, pár favoritů a venku mnoho felicií, které spolu s novými octaviemi byly posledními modely, o něž tento servis pečoval, než ukončil činnost. Na stěnách jsou vybledlé reklamní plakáty a cedule ze 70. a 80. let, propagující tehdy nové modely škodovky. Celkem je tu podle odhadu asi 40 aut.

"Je mi velkou ctí, že jsem mohl toto místo navštívit a zdokumentovat. Zkušenost mi říká, že takhle to tu nebude vypadat věčně. Majitel nemá v úmyslu automobily prodávat, přestože nabídek dostává mnoho, často od nadšenců z České republiky. Rád by zde jednou zřídil muzeum, které by připomínalo bohatou historii značky Škoda v Nizozemsku. Jeho sbírka automobilů je rozhodně zajímavá a rozsáhlá, tak mu držme palce," dodává Vladimír Cettl.

Na fotografie z pozoruhodné nizozemské sbírky se podívejte do galerie. Autor sestavil z originálních snímků kalendář na příští rok, který je už v prodeji.

 

Právě se děje

před 54 minutami

Praha najímá manažery Krupauera a Grosse pro přípravu koncertního sálu

Pražský magistrát uzavře manažerskou smlouvu se dvěma externími členy komise pro stavbu koncertního sálu na Vltavské, architektem Martinem Krupauerem a Martinem Grossem, který vlastní produkční společnost a zároveň je spoluzakladatelem Spolku pro výstavbu nového koncertního sálu v Praze. Do 30. června 2021 budou připravovat projekt, pro nějž nyní vzniká studie proveditelnosti. Manažeři mají pobírat odměnu 1600 korun za hodinu, součástí jejich práce budou studijní cesty kvůli sběru informací o obdobných stavbách. Celková cena za služby obou manažerů nepřesáhne dva miliony korun.

Praha chce na podobu nové filharmonie vypsat architektonickou soutěž, konkrétní rozhodnutí o stavbě padne na základě výsledků studie proveditelnosti. Zastupitelé nedávno schválili pořízení změny územního plánu. Stavba koncertního domu se sálem pro zhruba 2000 posluchačů by podle dřívějších odhadů měla stát přibližně čtyři miliardy korun, přesnější odhad vzejde ze studie. Budova filharmonie by mohla stát v roce 2032.

Zdroj: ČTK
Další zprávy