Slavné Avii hrozí konec, od ledna vyrobila jediné auto

Radek Pecák Radek Pecák
6. 5. 2013 19:00
Zaměstnanci od minulého týdne do práce nechodí, peníze však dostávají
Foto: Avia

Praha - Za šest let by si firma Avia v Letňanech měla připomínat sté výročí od svého založení. Je ale otázkou, zda v tu dobu bude co slavit.

V současnosti totiž vedení tuzemské továrny vede s vlastníkem, indickou firmou Ashok Leylands Motors, jednání o tom, zda vůbec bude výroba nákladních aut v Letňanech zachována, případně v jakém rozsahu. Od začátku letošního roku Avia podle oficiálních údajů Sdružení automobilového průmyslu ČR vyrobila pouze jediné kompletní vozidlo. 

Definitivní rozhodnutí o případném ukončení výroby zřejmě ještě nepadlo. Vyplývá to z informací, které online deník Aktuálně.cz získal od oficiálních dealerů i odborářů.

"Od minulého týdne jsou zaměstnanci doma, ale pobírají odměnu ve větší výši, než stanovuje zákon," informoval Aktuálně.cz šéf odborové organizace Avia Petr Rukavička. "Na začátek příštího týdne je naplánováno setkání s vedením firmy, kde bychom se měli dozvědět více," dodal.

Na počátku letošního roku Avia plánovala zvýšení počtu modelových řad.
Na počátku letošního roku Avia plánovala zvýšení počtu modelových řad. | Foto: Aktuálně.cz

Školení v Indii

On osobně je přesvědčen, že výroba aut značky Avia v Česku bude pokračovat dále. A to přes to, že v Indii se nyní instaluje linka, na které je možné vozy stejných typových řad, jako se dělají v Česku, také vyrábět.

"Naši zaměstnanci tam budou jezdit učit indické dělníky vyrábět auta ve stejné kvalitě jako u nás," dodal Rukavička.

Výkonný ředitel Tomáš Jiřička se zatím k dotazu Aktuálně.cz na budoucnost továrny nevyjádřil.

Jasno o tom, jak to bude s dodávkami vozů pro zákazníky vypadat, nemá v současnosti ani největší prodejce Avií v České republice Auto Helus. "S managementem Avie jsem jednal asi před dvěma týdny, tehdy také nebyli schopni říci, jak to s výrobou v Česku dopadne. Zatím ale máme dostatek vozů na skladě a případně můžeme získat vozy z evropského skladu," sdělil Aktuálně.cz jednatel společnosti Martin Helus. 

Optimistické vyhlídky ze začátku roku

Ještě na počátku letošního roku svolala Avia tiskovou konferenci, na které se chlubila, že vloni meziročně prodala  o 67 procent vozidel více než v roce 2011. O tři kusy dokonce překonala hranici 1000 vozů.

Na podvozcích Avia se vyráběly elektromobily Smith Electric.
Na podvozcích Avia se vyráběly elektromobily Smith Electric. | Foto: Radek Pecák, MB

Tržby pak stouply o 56 procent na 665 milionů korun. "Podařilo se nám po dlouhé době naplnit plány prodejů, tržeb i provozního zisku," uvedl tehdy výkonný ředitel společnosti Tomáš Jiřička.

Informoval také o rozvojových plánech na klíčových trzích a rozšíření počtu modelových řad. Připravoval se i autobus.

Odborníci z automobilového průmyslu však v tu dobu již tušili, že s Avií není vše zcela v pořádku. "Již na konci minulého roku Avia vystoupila z řad členů Sdružení automobilového průmyslu a přestala komunikovat," informoval ředitel sdružení Antonín Šípek.

Za první republiky Avia vyráběla letadla, v roce 1947 byla zahájena výroba nákladních automobilů a autobusů řady 706R.

Pak se zde až do roku 1988 montovaly slavné vozy Praga V3S a v roce 1967 byla zakoupena francouzská licence na výrobu vozů Renault-Saviem. Avií typu 15 a 30 (které se postupně modernizovaly na typy A 21 a A31 a A21 Turbo a A31 Turbo) sjelo z výrobní linky do roku 2000 celkem 250 000.

V roce 1992 byla založena akciová společnost Avia, a.s., v roce 1995 vstupuje do divize nákladních vozů Avia korejské Daewoo. Pod jeho vedením byla provedena kompletní modernizace výrobního sortimentu, ale od roku 2006 je tradiční český strojírenský podnik součástí koncernu Hinduja Group, jehož vlajkovou lodí je druhá největší automobilka v Indii - Ashok Leyland.

Ke konci roku 2012 Avia zaměstnávala 227 pracovníků.

Fotogalerie: Vzpomínáme na slavná nákladní auta z dob socialismu

 

Právě se děje

Další zprávy