Martin Přibyl
23. 8. 2019 6:03
Šofér a cyklista spolu častou vedou souboj o to, kdo bude v práci rychleji, o to, komu bude patřit silnice. Nejzákladnějším pravidlem společného soužití na pozemních komunikacích je ale to, aby se navzájem respektovali a byli si vědomi zranitelnosti jednoho i slepých úhlů druhého. Bez dobrých způsobů to ale nepůjde. V deseti bodech přinášíme základní prohřešky proti pravidlům slušného silničního vychování.
10. Jízda pod vlivem
Ač v parlamentu probíhá stále diskuse o tom, jestli by se cyklistům měla povolit vyšší hranice alkoholu v krvi, český zákon stále vyžaduje nulovou toleranci. Stejně jako šofér, ani cyklista nesmí do provozu po tom, co se "napil".
Je k tomu ostatně dobrý důvod. Opilý cyklista může mít problém udržet rovnováhu, zbytečně riskuje, prodlužuje se jeho reakční doba, při havárii není ničím chráněn a při typické cestě na kole z hospody je často rovněž špatně vidět a na hlavě s pravděpodobností hraničící s jistotou nebude mít přilbu. "Podle výzkumu Johns Hopkins University se při obsahu alkoholu v krvi na úrovni 0,8 promile se riziko účasti na nehodě zvyšuje u řidiče pětkrát, u cyklisty dvacetkrát. Při 0,2 promile je riziko vyšší šestkrát" varuje Roman Budský. Zhoršení reakčních schopností ukázal i nedávný test rakouského autoklubu ÖAMTC.
"Jedinou bezpečnou výší hladiny alkoholu v krvi - nejen při jízdě na kole - je nula," uzavírá Budský.