Závod Kvasiny automobilky Škoda v současnosti bojuje o přidělení výroby nového velkého SUV, které by se za dva roky mělo stát novou modelovou řadou značky s okřídleným šípem, brzy ho ale na nejvyšších úrovních vedení koncernu Volkswagen čekají další důležité boje.
"Jde o novou generaci modelu Yeti, také není vyřešeno, co se odehraje s modelem Roomster," sdělil šéf podnikových odborů Jaroslav Povšík.
Závod Kvasiny má v současnosti téměř 3400 zaměstnanců a Škodovka do něho v poslední době hodně investovala. Například se staví nová svařovna.
V současnosti má tedy tento výrobní závod jistou výrobní náplň pouze u modelu Superb. Jeho druhá generace prošla vloni modernizací vzhledu i vybavení a na začátek příštího roku se připravuje zahájení výroby třetí generace tohoto manažerského automobilu.
O výrobu velkého stylového SUV v současnosti usiluje kromě Kvasin také závod Seatu ve španělském Martorellu. "Rozhodnutí musí padnout nejpozději během příštích několika měsíců," řekl člen představenstva Škoda Auto Bohdan Wojnar.
"Je prostě skutečností, že v současné době se o to, kde se jaký model bude vyrábět, svádějí mezi téměř stovkou výrobních lokalit koncernu Volkswagen velké souboje. A na konečné rozhodnutí o tom, kde nakonec ten který vůz bude vyráběn, má vliv řadu faktorů," uvedl na dotaz online deníku Aktuálně.cz Wojnar.
A i tehdy, pokud se nakonec nějaký model někde začne vyrábět, neznamená to podle něho, že to tak bude po celý životní cyklus daného vozu. "Koneckonců jsme to už zažili i my s vozem Roomster, který se nejdříve dělal v Kvasinách, pak ve Vrchlabí a nyní se vrátil zpět do Kvasin," upozornil Wojnar.
Yeti je úspěšný příběh
"Faktem ale je, že se při rozhodování přihlíží například i k dosavadnímu úspěšnému příběhu toho kterého modelu a Yeti je úspěšný příběh," neztrácí optimismus Povšík.
Právě to, aby se ve Škodovce udržela zaměstnanost minimálně na současné úrovni (téměř 24 tisíc zaměstnanců), je podle Povšíka při nadcházejícím kolektivním vyjednávání důležitější než výrazný růst platů. "Přesto určitě budeme žádat růst platů vyšší, než je současná úroveň inflace," dodal Povšík. Stávající kolektivní smlouva platí do konce března.
V současnosti je průměrný plat ve Škoda Auto 41 780 Kč, dělníci mají v průměru hrubou mzdu 33 052 Kč.
Vedení Škody a koncernu Volkswagen podle Povšíka musí v dohledné době vyřešit také zavedení druhého výrobního pilíře pro závod Vrchlabí. Ten se v minulých letech přeměnil z výrobce automobilů na výrobce dílů a nyní se tam montují automatické převodovky.