Malá SUV jsou totiž aktuálně v kurzu a prakticky každá velká automobilka je má v nabídce. SUV jsou nyní nejprodávanější automobilovou kategorií v Evropě, vloni bylo na jejím území každé třetí nové auto SUV (přehled malých SUV najdete tady).
Kamiq je v hierarchii domácí automobilky na třetím místě, pod většími modely Karoq a Kodiaq. S nejmenším crossoverem chce oslovit nové, především mladší zákazníky. Kamiq je v porovnání s většími sourozenci vzhledově odlišný díky výrazným dvoudílným předním světlometům. Jde o záměr, automobilka chce, aby ho lidé na silnici lépe rozeznali od ostatních škodováckých SUV.
K identifikaci jim mají pomoci zmíněné přední světlomety rozdělené do dvou sekcí. Pásky se čtyřmi diodami, které jsou výše umístěné, v sobě sdružují blinkry a dálkové světlomety. Pod páskami jsou zvlášť světla denního svícení se třemi diodami - takto budou vypadat světla ve vrcholném provedení.
Vůz jsme viděli naživo a působí atraktivně, díky dvoudílným světlometům zpředu jasně identifikujete, že jde o Kamiq. Viděli jsme na fotografiích také běžné světlomety, které dostane základní model. A i když nejsou kompletně LED, nevypadají tak "chudě", jak by se dalo čekat.
Kamiq ve Škodě začali navrhovat v týmu s Jozefem Kabaněm ještě před příchodem nového designéra Olivera Stefaniho."S rozdělenými světlomety se počítalo už od začátku, ale provedl jsem na nich určité změny," řekl Stefani Aktuálně.cz. "Chtěl jsem, aby se Kamiq byl vzhledově podobný ostatním SUV Škody, ale zároveň něčím jiný, originální," dodal.
Stejně jako Scala, i Kamiq dostal nápis Škoda na záď, aby bylo zezadu jasné, o kterou značku vozu jde. Má výrazně oddělený A sloupek od kapoty, a tento detail tu není náhodou. Vůz se totiž bud nabízet i ve dvoubarevném provedení oblouku střechy vedoucího právě od A sloupku až k zádi vozu. K dispozici budou kola o rozměru 16 až 18 palců.
Vůz využívá platformu MQB-A0, kterou má i Scala. Dá se říci, že stejně jako je SUV Karoq alternativou k Octavii, je Kamiq alternativou ke Scale. Má však dokonce delší rozvor než Karoq (2651 mm vs. 2638 mm), díky kratším převisům je ale celkově kratší. Na délku měří 4241 mm (Karoq 4382 mm, Yeti 4223 mm) a k dispozici bude výhradně s pohonem předních kol. Zde se Kamiq od Yetiho liší, protože ten se pochopitelně jako čtyřkolka nabízel.
Kufr nabídne v základu 400 litrů, srovnatelně jako Yeti, ale také o 67 l méně než Scala a o 121 litrů méně než Karoq. K dispozici je dvojitá podlaha, díky níž je možné po sklopení zadních opěradel vytvořit rovnou plochu. Maximální objem kufru je 1395 mm.
Použitá platforma navíc neumožňuje ani zástavbu hybridního pohonu. Kamiq se bude nabízet s benzinovými motory 1.0 TSI o výkonu 85 kW a 200 Nm, vrcholem bude 1.5 TSI Evo o výkonu 110 kW a 250 Nm, který je vybavený systém vypínání válců při nižší zátěži.
V nabídce nebude chybět jeden diesel (1.6 TDI/85 kW) a také verze s pohonem na stlačený zemní plyn CNG. Jde o motor 1.0 G-Tec o výkonu 66 kW a 160 Nm. Později ještě dorazí nejslabší motor 1.0 TSI/70 kW a 175 Nm s pětistupňovým manuálem. Ostatní motory mají manuální šestikvalt, nebo automatickou dvouspojkovou převodovku DSG se sedmi stupni.
Pro Kamiq je dispozici také sportovní podvozek. Ten bude o 10 mm nižší než běžný a elektronicky ovládá charakteristiku tlumičů. Bezpečnostní výbava zahrnuje devět airbagů, asistent hlídání v pruzích, přednárazový systém, systém s předpínači bezpečnostních pásů, asistent při vyparkování a multikolizní brzdu. Adaptivní tempomat má fungovat až do rychlosti 210 km/h.
Interiér se od Scaly příliš neliší, automobilka s oběma modely přechází na modernější design a multimediálním rozhraním Amundsen s úhlopříčkou až 9,2 palce, která má být jednou z největších ve třídě. Aby se funkce snadno ovládaly, designéři pod displej navrhli speciální plochu, kam si má řidič při listování v menu položit ruku.
Ovládat funkce bude možné i hlasem a automobilka slibuje, že systém nemá problém ani s nářečím. Základní displej má 6,5 palce, k dispozici je ještě prostřední verze s displejem s úhlopříčkou 8 palců. Virtuální kokpit před řidičem, který je rovněž na přání, má úhlopříčku 10,25 palce.
Kamiq cílí na mladší klientelu, a tak sází na konektivitu. K dispozici jsou online funkce, aplikace Škoda Connect a služby včetně dopravního asistenta, který propočítává trasu v navigaci podle aktuální dopravní situace.
Majitel bude mít možnost platit datové balíčky a zajistit tak ve voze wi-fi hotspot. Aktualizace navigačních map bude probíhat online bez návštěv prodejce.
Kamiq se naživo odhalí na ženevském autosalonu, který otevírá brány novinářům 5. března. Vedle něj tu bude mít premiéru také koncept nového SUV elektromobilu, který zatím nese pracovní název Vision iV. Kamiq by se měl do prodeje dostat ve druhé polovině tohoto roku, nové SUV na elektřinu v říjnu 2020. Ceny zatím nejsou známy.