Auta, nebo cyklisté? Co slibují politici pražským motoristům před volbami

Jan Matoušek Jan Matoušek
19. 9. 2022 6:02
V České republice se budou o nadcházejícím víkendu konat další volby. Tentokrát se nevolí poslanci, ale zastupitelstva měst a obcí, respektive třetina Senátu. Kandidáti jednotlivých stran, hnutí a koalic opět slibují voličům mnohé. Redakce Aktuálně.cz tentokrát prošla programy uskupení s největším volebním potenciálem, kandidujících na pražský magistrát s cílem zjistit, co nabízejí motoristům.

Redakce Aktuálně.cz prostudovala programy sedmi stran, hnutí a koalic, které mají podle průzkumu Data Collect a Kantar pro Českou televizi v Praze největší volební potenciál.

Foto: Libor Fojtík

Spolu pro Prahu

Podobně jako v parlamentních volbách loni i v obecních letos tvoří minimálně v Praze strany ODS, TOP 09 a KDU-ČSL společnou koaliční kandidátku pod názvem Spolu pro Prahu. Jejím lídrem je Bohuslav Svoboda z ODS. Podobně jako u Pirátů se program Spolu točí především kolem parkování a městské hromadné dopravy.

Také koalice by ráda stavěla parkoviště P+R v návaznosti na vlakovou či městskou dopravu (nejen) v součinnosti se Středočeským krajem. Dále program slibuje také stavbu městských parkovišť v podzemí obchodních center, což má uvolnit plochu na povrchu kolem nich. Spolu chce rovněž podporovat výstavbu garáží a parkovacích domů pro rezidenty na pozemcích města, zejména pak na sídlištích.

Především by ale měl být parkovací systém jednotný pro celou Prahu. "Pražanům musí umožňovat flexibilně využívat možnost parkování v zónách podle jeho potřeb s odstupňováním cenových pásem, včetně přenositelnosti oprávnění k parkování pro příbuzné nebo návštěvy," stojí v programu. Ten počítá i s omezováním parkování, a sice nákladních aut a dodávek tam, kde je málo místa pro rezidenty. Stavět se mají i parkovací místa pro sdílená kola a koloběžky.

V rámci městské dopravy se počítá s dokončením tramvajového okruhu nebo pokračováním výstavby metra D podobně jako v případě programu Pirátů. Dále je v plánu třeba i nahrazování naftových autobusů těmi na alternativní pohon. Pro řidiče důležitější by ale měl být slib na dokončení staveb v dalších úsecích Pražského okruhu, pokračování v dostavbě Městského okruhu a také zrychlení modernizace části Aglomeračního okruhu. Zároveň by koalice Spolu ráda pokračovala ve stavbě Radlické radiály a dokončila opravy Barrandovského mostu.

Dále koalice slibuje také podporu elektromobility mimo jiné výstavbou dalších nabíjecích stanic i na nových parkovištích či zlepšení průjezdu městem za použití moderních technologií (podle programu to zahrnuje třeba takzvané zelené vlny na semaforech nebo dynamickou úpravu značení dle denní doby). Růst mají i nové cyklostezky a cyklopruhy tam, kde je to podle politiků smysluplné. Vjezd do historického centra úplně zakázat nechce, ale mělo by docházet k určitému usměrňování dopravy tak, aby nevznikaly zácpy. Omezit se má průjezd tranzitní dopravy centrem Prahy.

 

Právě se děje

Další zprávy