Obě značky již nějakou dobu spolupracují v oblasti užitkových vozidel, nyní se má jejich kooperace rozšířit. CEO Fordu Jim Hackett dokonce na tiskové konferenci označil šéfa VW Herberta Diesse za aliančního partnera.
Z plodů společné spolupráce se pravděpodobně dříve dočkáme elektromobilů s logem Fordu a technikou Volkswagenu. "V roce 2023 chceme začít v Evropě vyrábět elektromobil postavený na platformě MEB od Volkswagenu," prohlásil Jim Hackett. Vůz bude navržen ve vývojovém centru Fordu v Kolíně nad Rýnem, následovat by ho mohl i další model.
"Čím více vozů bude založeno na platformě MEB, tím lépe," doplnil Hacketta Herberte Diess. Ford je podle něj první značka mimo skupinu, která MEB využije. Koncern VW investoval do vývoje platformy sedm miliard dolarů (160 miliard korun) a v současné době na ní vyvíjí 27 různých modelů včetně několika, které ponesou logo české Škody.
Prvním typem bude hatchack ID. 3 velikost VW Golf. Později jich ale bude více než sedmdesát a řešení, které využívá jakousi skateboardovou architekturu (baterie je mezi koly), může být nasazeno od malých městských aut až po velké sedany. Poháněna mohou být jak zadní, tak všechna čtyři kola.
Ford kromě využití techniky koncernu VW plánuje i vlastní elektromobily. "Pracujeme na elektrickém SUV inspirovaném legendárním Mustangem a elektrické verzi pick-upu F-150," doplnil Hackett. Připomněl, že jeho firma investovala do start-upu Rivian, který právě elektrické pick-upy vyvíjí.
Volkswagen nicméně počítá, že během příštích desíti let vyrobí 15 milionů MEB platforem, 600 000 z nich by mělo přijít Fordu. Ten v Evropě elektromobily potřebuje kvůli tomu, aby splnil limity emisí CO2.
Německý koncern na elektromobilitu sází. Podle Diesse je ze všech možností v současné době nejúspornější. "Za celou životnost vozu bude jeden ujetý kilometr elektromobilu znamenat 400 watthodin energie," řekl šéf Volkswagenu. Ostatní typy pohonu jsou na tom hůře.
Vodíkový pohon podle něj dává smysl především u těžkých, nákladních vozidel. Nerozšíří se ale do poloviny příští dekády. Další alternativy v podobě syntetických paliv jsou podle něj neekonomické. Diess přitom tvrdí, že jen osobní vozy značek koncernu VW vytvářejí čtyři procenta celkových lidmi vytvořených emisí oxidu uhličitého.
V rámci spolupráce Volkswagen investuje rovněž 2,6 miliardy dolarů (59,1 miliardy Kč) do firmy Argo AI, která je podnikem Fordu pro samořiditelná auta.
Investice Volkswagenu ohodnocuje dva roky starou firmu Argo na více než sedm miliard USD. To z ní dělá jednu z nejhodnotnějších společností v sektoru autonomních vozů, upozornila agentura Reuters.
Společnost Argo upřesnila, že získá od Volkswagenu jednu miliardu USD v hotovosti. Na Argo také přejde divize samořiditelných aut Volkswagenu, jejíž hodnota činí 1,6 miliardy USD.
Ford koupil většinový podíl v Argu v roce 2017. Volkswagen podle dohody rovněž koupí od Fordu akcie Arga za dalších 500 milionů USD. Obě automobilky tak budou mít v podniku každá menšinový podíl, stejně jako zakladatelé Bryan Salesky a Peter Rander a skupina zaměstnanců Arga. Volkswagen a Ford budou mít každý v sedmičlenné správní radě dvě křesla, což pro každou z nich znamená téměř 30procentní podíl na hlasovacích právech.
Automobilky budou společně v rámci Arga vyvíjet systém pro autonomní vozy, společně pak budou rovněž navrhovat a vyrábět platformy pro samořiditelná auta, na trh je ale pak uvede každá z firem sama.
"První vůz s naší společně vyvinutou autonomní technologií uvedeme na trh počátkem 20. let 21. století," uvedl šéf VW Herbert Diess.
Vyjednávání mezi oběma firmami ohledně spolupráce tímto ale rozhodně nekončí. "Existují oblasti, kde vidíme příležitost," řekl Jim Hackett z Fordu. Užší spojení, například ve formě vzájemného nákupu akcií, ale společnosti podle Herberta Diesse neplánují.