Kdo povede novou východoevropskou továrnu VW? Škodě se staví do cesty německé odbory

Martin Přibyl Martin Přibyl
29. 11. 2018 15:27
Nová elektrická ofenziva vedená šéfem koncernu Volkswagen Herbertem Diessem znamená velká výrobní škatulata. VW přebuduje dvě německé továrny v Emdenu a Hannoveru na výrobu elektromobilů a jejich současný výrobní program (Passat a Transporter) přestěhuje na východ. Společně s přenesením výroby VW Passat do východočeských Kvasin ale musí z kapacitních důvodů vzniknout ve východní Evropě nová továrna, v níž se bude mimo jiné vyrábět Škoda Karoq a Seat Ateca.
Modely se stejnou nebo podobnou technikou chce koncern vyrábět ve stejné továrně.
Modely se stejnou nebo podobnou technikou chce koncern vyrábět ve stejné továrně. | Foto: Škoda Auto

Byť se v továrně nebudou vyrábět jen škodovky, mladoboleslavská automobilka počítá, že výstavba i provoz nového závodu bude v její kompetenci. Christian Strube, člen představenstva Škody Auto pro výzkum a vývoj, řekl Aktuálně.cz, že výrobu v továrně bude zajišťovat právě česká značka.

Mladoboleslavská automobilka už údajně podnikla v tomto směru zásadní kroky a připravuje se na zajištění odpovědnosti za novou fabriku, která bude vyrábět nejen modely od Škody, ale také Seatu a Volkswagenu. Podle informací Aktuálně.cz se v ní alespoň zpočátku nebudou vyrábět elektromobily, ale vozy s konvenčními motory. Produkci elektrických aut totiž v příštích třech letech zajistí továrny v Emdenu, Cvikově a Hannoveru.

Jenže: podle hlasů z ústředí celého koncernu, které nedávno zazněly v německých médiích (např. n-tv.de), celá situace zcela jasná není. "Pod kterou značku bude nová továrna náležet, se ještě nerozhodlo," řekl předseda představenstva VW Hans Dieter Pötsch. "Škoda je jednou z možností," potvrdil jeho slova šéf koncernu Herbert Diess.

Nový závod nevznikne v Česku, kde již není dostatek kvalifikované pracovní síly, ale ve východnější části Evropské unie. Nejčastěji se mluví o Rumunsku nebo Bulharsku. Ve hře je ale podle informací n-tv.de i úprava motoráren v polských Polkowicích nebo maďarském Györu.

Podle šéfa německých odborů VW Bernda Osterloha by ve fabrice mělo najít uplatnění čtyři až pět tisíc lidí. Právě silné německé odbory prý prosazují to, aby závod měla pod kontrolou značka Volkswagen.

Je dost možné, že podobných sporů, kdo povede jaký závod, by mohlo v rámci skupiny VW v budoucnu přibývat. "Snažíme se, aby naše závody byly připraveny na budoucnost. Proto budeme spojovat výrobu modelů různých značek se stejnou nebo podobnou technikou. Jen tak dosáhneme maximálních synergií a úspor," cituje Automobilwoche Olivera Blumeho, šéfa Porsche a člena představenstva koncernu VW pro výrobu.

Volkswagen si od podobných opatření slibuje zvýšení produktivity o 30 procent. Elektrická ofenziva, kterou mu naplánoval Diess, totiž bude velice nákladná a výrobu elektromobilů bude muset leckterá automobilka zpočátku dotovat z prodeje konvenčních aut se spalovacími motory. VW přitom plánuje do roku 2023 investovat do vývoje elektrických vozů 30 miliard dolarů. 

 

Právě se děje

Další zprávy