Martin Přibyl
25. 11. 2019 0:46
V roce 1899 vyrobili v Mladé Boleslavi první spalovací motor. Měl jeden válec, pracoval ve čtyřtaktním režimu a měl výkon 1,25 koňské síly. Byl to ale nesmělý začátek firmy, která dnes patří k těm nejdůležitějším v Česku a auta nejen vyrábí, ale také vyvíjí. Přinášíme deset největších motorových hitů z Mladé Boleslavi, podíváme se na současnost technického vývoje a budoucnost výroby.
1924: Nejsilnější motor z Boleslavi je starý 95 let
Doba po první světové válce prodejům aut nepřála, bylo to luxusní zboží a hospodářství se vzpamatovávalo z válečných škod. Laurin & Klement, který se v roce 1925 stal součástí strojírenského koncernu Škoda, se musel zaměřit i na jiné výrobky. V Boleslavi vznikaly i stacionární motory pro pohon průmyslových nebo zemědělských strojů a také letecké motory.
Jedním z nich je nejsilnější motor, který kdy v Boleslavi vyrobili. Licenční letecký dvanáctiválec Lorraine-Dietrich z roku 1924. Agregát měl válce uspořádány do W, objem přes 24 litrů a výkon 450 koní. Používal ho třeba český meziválečný bombardér Letov Š-16.