Stačí třicet vteřin a vaše nezabezpečené auto je pryč. Nejlepší zloději nepotřebují víc času.
Podle nejnovějších statistik je každý den v České republice ukradeno 35 vozidel. Ukrást auto, které má alespoň nějakou ochranu - mechanickou či elektronickou - trvá podstatně déle než zmíněnou půlminutu. Ale když zloděj opravdu chce a vy mu dáte šanci, zvládne i to.
"Dnes už v České republice nepůsobí tolik gangů specializujících se na krádeže luxusních auta jako dříve. Přece jen se přemístili dále na západ, kde je daleko větší výběr. Navíc se u nás lidé naučili trošku více si svůj majetek bránit a současně si kupci ojetin dávají větši pozor, aby nekoupili kradený vůz," vysvětluje situaci ohledně krádeží aut Tomáš Koníček z odboru prevence kriminality policejního prezidia.
Za posledních deset let tak počet krádeží klesl asi o deset tisíc případů ročně. Přesto ze statistik vyplývá, že denně (!) se ztratí auta za 5,5 milionu korun.
Policisté budou radit, jak na zloděje
Další desítky až stovky aut denně jsou poškozeny zloději specializujícími se na vykrádání.
Letos Policejní preziium, Asociace bezpečnostních agentur, Česká asociace pojišťoven a Obecní a městské policie společně vyhlásily akci Rok zabezpečení vozidel.
"Při různých motoristických akcích, autosalonech, policejních prezentacích a podobně chceme veřejnosti vysvětlovat principy a způsoby zabezpečení vozidel před krádežemi a vykrádáním," říká Tomáš Koníček. Poprvé se tento projekt prezentoval o víkendu na pražském holešovickém výstavišti v rámci výstavy Pragoalarm.
Podle Koníčka v současné době neexistuje žádné zázračné technické opatření, které by dokázalo zloděje bezpečně odradit od jeho záměru to jedno konkrétní auto vykrást. "Je to už řadu let stejné - pokud nechci o svůj majetek přijít, měl bych respektovat nějaké obecné zásady a pokud vlastním hodnotěšjí vůz, měl bych do něho v tomto ohledu i něco investovat," říká.
Někdy stačí opatrnost
"Řada lidí si vůbec neuvědomuje, že zloděje dokáže odradit i řada věcí, které vůbec nic nestojí. Proto bych neměl parkovat na tmavých, opuštěných místech a samozřejmě nic uvnitř nenechávat," říká Koníček. Podle něho také jednou z věcí, kterou se vyplatí udělat, je odstranění štítku označující motorizaci vozidla ze zádi vozu.
Co kolik stojí:
- Falešná blikající dioda: 250 Kč
- Tyč na volant: od 300 Kč
- Tajný vypínač přívodu paliva: 600 Kč
- Pískování skel s kódem: od 800 Kč
- Nástřik mikroteček s kódem na karosérii: od 1700 Kč
- Zámek pedálů: 2700 Kč
- Další přídavný imobilizér: 3500 Kč
- Alarm: od 4000 Kč
- Fólie zabraňující rozbití skla: od 4500 Kč
- Zamykání řadicí páky: 6000 Kč
- Vyhledávací zařízení: od 10 000 Kč
Ze statistik a zkušeností policistů je znáno, že mnozí zloději totiž auta kradou na objednávku a například Škoda Fabia s dieselovým motorem se krade dvakrát častěji než s benzinovým motorem 1,4.
Obecně platí, že auto v cenové úrovni, jakou má například fabia, je dobré zabezpečit například vypískováním kódů VIN na skla a přidat nějaké mechanické zabezpečení.
Novinkou, která se v Praze o víkendu na výstavě prezentovala poprvé, je Block Shaft, což je bezpečnostní mechanický zámek volantu. Zámek uzamyká tyč řízení a znemožňuje točení volantem, tedy jakoukoli jízdu. Kola lze uzamknout, pokud jsou natočena rovně, či vytočena takzvaně do rejdu, díky čemuž nelze kradený vůz ani táhnout. Zámek je navíc očím zloděje skryt, je na spodním krytu sloupku volantu a uzamyká se speciálním klíčem. Cena je podle typu vozu zhruba 8000 Kč.
Kód vyleptaný na sklech už může odradit
"U vozů v kategorii, do jaké spadá třeba octavia, bych doporučoval například zámek řadící páky, vypískovat skla a pak i nějaké elektronické zabezpečení," říká Tomáš Koníček. Touto elektronickou ochranou může být například alarm.
U tohoto typu vozu by se dala využít například dražší varianta uzamykání řadící páky, což je Safetronic firmy Construct. Ten automaticky uzamyká řadící páku po zařazení zpátečky a vytažení klíčku ze zapalování, u automatických převodovek zablokuje převodovku v parkovacím módu. Odemyká se pak přiložením čipu ke kontaknímu místu ve vozidle, které si řidič před montáží zvolil.
U ještě dražších aut, v ceně kolem milionu korun a výše, se pak doporučuje investovat například do systému, který ukradené auto umí vyhledat nejen pomocí systé,i GPS-GSM, ale díky systému radarové lokalizace třeba i v podzemní garáži. "Takto střežených aut máme jen my v současnosti na území ČR kolem 25 000," říká Jiří Dufek, produktový ředitel firmy Sherlog Security - současné jedničky na trhu v této oblasti.
Podle něho je díky elektronickým jednotkám ve vozidle možné sledovat řadu vedlejších údajů. "Vím například o motoristických nadšencích, kteří si pak stahují údaje kudy, a jak rychle jeli a pak si to porovnávají s kamarády," říká s úsměvem.
Konkurenční "oni system" má zase i díky spolupráci s rallyovými jezdci vyvinutou jednotku, která dokáže dát v případě havárie zprávu bezpečnostní službě střežící vůz informaci nejen o tom, že vůz havaroval a kde, ale i o jak těžkou nehodu jde. Dá dokonce majiteli vědět i to, že jeho vůz právě na parkovišti někdo "ťuknul", že je vozidlo odtahováno či mu někdo krade kolo.