Jan Matoušek
27. 5. 2019 6:02
Dnešnímu trhu s novými auty přesvědčivě vládnou SUV. Není to však tak dávno, kdy místo na výsluní držela MPV. Velkoprostorové vozy však postupně své pozice vyklidily a jedno po druhém končí v nabídkách jednotlivých automobilek. Tam je postupně nahrazují osobní dodávky. Přesto i pro MPV existuje naděje, že do pár let nezmizí.
Jak vyplývá z čísel i rozhodnutí automobilek, klasická MPV už jsou v Evropě spíše "mrtvou" kategorií. Jednou z mála novinek za poslední dobu byl mezi velkoprostorovými vozy Mercedes-Benz třídy B. Ten přitom přišel v době, kdy BMW zřejmě ukončí výrobu jediného prémiového konkurenta - BMW řady 2 Active a Gran Tourer.
Z popela velkoprostorových aut ale zároveň povstává i jejich nástupce. Jsou jimi osobní dodávky, jejichž prodeje v Evropě stabilně rostou a z 348 tisíc v roce 2013 se loni dostaly na 496 tisíc.
Automobilky pak právě v tomto segmentu představují celou řadu novinek. Jen loni to byla trojčata Citroën Berlingo, Opel Combo Tour a Peugeot Rifter, k nimž se ještě letos přidala Toyota ProAce City Verso. Opel nahradil Zafiru modelem Zafira Life, což je sourozenec Citroënu SpaceTourer, Peugeotu Traveller a Toyoty ProAce Verso - opět jde ve všech případech o na osobní vůz přestavěnou dodávku. Právě tyto modely v nabídkách svých značek zcela nahradily klasická MPV.