Jan Matoušek
27. 5. 2019 6:02
Dnešnímu trhu s novými auty přesvědčivě vládnou SUV. Není to však tak dávno, kdy místo na výsluní držela MPV. Velkoprostorové vozy však postupně své pozice vyklidily a jedno po druhém končí v nabídkách jednotlivých automobilek. Tam je postupně nahrazují osobní dodávky. Přesto i pro MPV existuje naděje, že do pár let nezmizí.
Ačkoliv se první MPV (tedy multi-purpose vehicle - víceúčelové auto) objevila již v padesátých a šedesátých letech, boom tohoto segmentu v Evropě přišel až o dvě dekády později. V roce 1984 se představil první Renault Espace, velké MPV podobné například americkému Chrysleru Voyager. Postupně francouzskému vozu přibývala konkurence, v 90. letech se automobilky rozhodly velikost MPV zmenšit a začaly představovat první kompaktní MPV.
Jejich symbolem se staly především Citroën Xsara Picasso, Opel Zafira a Renault Mégane Scénic, později jen Scénic. Na začátku 21. století pak měla nějaké MPV v nabídce celá řada značek. Jejich velikost se ještě zmenšila a přišla auta jako Ford B-Max, Opel Meriva nebo Škoda Roomster. Některé značky pak měly, podobně jako dnes s SUV, ucelenou nabídku MPV několika velikostí.