Krize skončí za pár měsíců, věří lidé z autoprůmyslu

Radek Pecák Radek Pecák
23. 4. 2013 22:20
V Česku se v letošním prvním čtvrtletí prodalo nejméně nových aut od roku 2009
Nový lis ve společnosti Škoda Auto (ilustrační foto)
Nový lis ve společnosti Škoda Auto (ilustrační foto) | Foto: Škoda Auto

Praha - V Česku se v letošním prvním čtvrtletí prodalo nejméně nových automobilů od roku 2009. Počet nově zaregistrovaných osobních vozů - 36 453 - je jen o pár tisícovek vyšší než v době největší krize v roce 2009.

Škoda Auto, která v minulých letech měsíc co měsíc zveřejňovala tiskové zprávy o novém rekordu, je letos nucena přiznávat, že prodeje klesají. V domácím Česku prodali její dealeři za první dva měsíce roku (novější čísla ještě nejsou oficiálně k dispozici) zhruba 8000 vozů, vloni to bylo 8900. K poklesu počtu prodaných vozů došlo za leden až březen dokonce i v Číně, i když jen o 2,5 procenta.

Neradostný začátek roku prožívají i v továrně Hyundai Motor Czech na severu Moravy. Během prvních dvou měsíců zde vyrobili o zhruba pět tisíc aut méně než v loňském roce. Bylo to však způsobeno převážně vlivem menšího počtu pracovních dní ve srovnání s loňskem. Ve třetí velké tuzemské automobilce - kolínské TPCA - hlásí dokonce pokles výroby o sedm tisíc vozů.

Doženeme to

Lidé z oboru očekávají, že tak velký propad výroby se už ve zbytku roku nebude opakovat. Nicméně ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek soudí, že celkový součet osobních aut vyrobených v České republice klesne oproti roku 2012 - už tehdy byl o dvacet tisíc nižší než v rekordním roce 2011.

Šéf Škody Auto ČR Petr Pečenka se domnívá, že vedle celkového poklesu tuzemského trhu je důvodem propadu také generační výměna modelu Octavia.

Fotogalerie: Nová auta z Česka. Prohlédněte si vše, co teď vyrábíme

Škoda, TPCA i Hyundai Nošovice využívají doby, kdy není tak velký tlak na výrobu, k investicím do budoucího rozvoje.

Škoda pracuje na rozšíření závodu v Kvasinách, kde se zřejmě bude kromě modelu Yeti vyrábět i další SUV, rozšiřuje také designové centrum a staví nové centrum pro výzkum motorů.

Hyundai v létě připraví výrobu modernizovaného SUV ix 35. A nový produkt bude mít poprvé od zahájení výroby v kolínské továrně i firma TPCA. Intenzivně se tam pracuje na vývoji nového malého městského vozu, který nahradí dosud vyráběná trojčata Peugeot 107, Citroën C1 a Toyota Aygo.

Škoda je stále přesvědčena, že se podaří vylepšit výrobní rekord z loňského roku. "Například zájem o rapid je nyní už tak velký, že se musí vyrábět na stoprocentní kapacitu," říká šéf prodeje Škoda Auto pro oblast střední a východní Evropy Jan Hurt. Příslibem pro zlepšení prodejních čísel je také nová octavia - zejména až bude k dispozici pro zákazníky i karosářská varianta kombi, což je v tomto segmentu nejprodávanější vůz v Evropě.

Spočítali jsme: Škoda chce dělat 1,5 milionu aut. Takhle to může dokázat

Další zákazníky chce Škoda získat po zavedení druhé karosářské verze vozu Rapid, facelifty oživí i zájem o modely Superb a Yeti. "Pokud jde o celý rok 2013, vládne v automobilce optimismus v předpokladu, že pozitivní vývoj posledních let bude pokračovat," tvrdí Pečenka. K zásadnímu viditelnému obratu by podle něho mělo dojít někdy na přelomu třetího a čtvrtého čtvrtletí letošního roku. 

Poučili jsme se

Většina výrobců dílů pro automobilový průmysl se už náležitě poučila z minulé krize před pěti lety. "U nás není situace taková, že by firmy krachovaly nebo musely třeba část zaměstnanců propouštět," říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Přitom i to se v současné době v Evropě děje. Například německý dodavatel automobilových součástek Schaeffler plánuje propustit až polovinu z 1500 zaměstnanců továrny ve Wuppertalu.

Podle Šípka mají větší problémy firmy, jejichž produkce je navázána na jednoho odběratele nebo jejich úzce specializovanou skupinu. "V Česku velká část firem vyrábí prakticky pro všechny evropské automobilové značky - včetně luxusních, kterým se nyní daří. Proto je pokles dodávek pro jednoho odběratele často kompenzován zvýšením pro nějakého jiného," dodává.

Jak říká Pavel Juříček, šéf společnosti Brano vyrábějící zámky, pedály a další díly pro automobily, řadě firem daří nalézat odbytiště mimo Evropu, kde krize není. "My jsme nedávno získali velkou zakázku z Brazílie a podíl exportovaného objemu pro mimoevropské zákazníky rok od roku stoupá," upřesňuje.

Přehledně: Kdo přežije krizi? Podívejte se, jak se daří vaší značce auta

 

Právě se děje

Další zprávy