Martin Přibyl
31. 12. 2021 8:12
Nedostatek čipů, ještě tvrdší tlak na elektromobilitu, na konci roku personální změny ve vedení koncernu VW, které se přímo dotknou i domácí Škody, ale také monopost F1 na Karlově mostě a definitivní konec nalepovacích dálničních známek. Přinášíme přehled událostí, které v roce 2021 hýbaly automobilovým světem.
Nedostatek čipů...
První zprávy o tom, že automobilky pociťují nedostatek polovodičových součástek, se objevily v prosinci roku 2020. Koncern VW tehdy prodloužil celozávodní dovolenou například ve svém závodě ve Wolfsburgu do poloviny ledna. Čekalo se tehdy, že problémy během šesti až devíti měsíců odezní, ale nestalo se to.
Problém byl zpočátku dopadem pandemie koronaviru, když automobilky omezily výrobu, aby pomohly zabránit šíření nemoci, zkrátily i objednávky čipů a výrobní kapacity si zabrali výrobci spotřební elektroniky. Jenže pak se přidaly další události: požár továrny na polovodiče v Japonsku, mrazy v Texasu, protipandemické uzávěry v jihovýchodní Asii… Důsledkem je to, že nedostatek polovodičů trvá a bude trvat ještě během příštího roku.
Automobilky včetně Škody kvůli němu musely zásadní způsobem omezit a někdy i zcela zastavit výrobu. Škoda odkládala nedokončená auta na letiště a velká parkoviště.
Důležité podrobnosti o čipové krizi naleznete zde.