Petr Korbel
26. 5. 2019 6:49
Revoluce přišla před 85 lety a jmenovala se Citroën Traction Avant. Další přelomový okamžik nastal před 60 roky, nesl název Morris Mini Minor a jeho symbolem se stal motor uložený napříč. K dokonalé podobě pak koncepci s pohonem předních kol dovedli Italové: Na 55letý model Autobianchi Primula už sice mnozí zapomněli, ale jeho vyspělé technické řešení bylo inspirací pro všechny přední světové výrobce a stalo se předobrazem většiny moderních „předokolek“. A před čtyřiceti roky padlo konečně rozhodnutí, že se přidají i škodovky. Připomeňme si, jak masově vyráběná auta s předním pohonem obsazovala Evropu.
Autobianchi Primula (1964)
Řešení se společnou náplní motoru a převodovky, které zvolili Britové, bylo sice kompaktní, ale někdy způsobovalo komplikace, protože převodovce prospívá jiný olej. K dokonalosti tak koncepci s motorem napříč přivedl Fiat, respektive jeho dceřiná firma Autobianchi, která koncernu sloužila jako jakási laboratoř.
Elegantní typ Autobianchi Primula, jehož duchovním otcem byl Dante Giacosa, měl skříň převodovky oddělenou a v roce 1964 vzbudil mezi motoristy senzaci. Zároveň pomohl překonat odpor vedení Fiatu k pohonu předních kol; tato averze pocházela ještě z 30. let, kdy takový prototyp spektakulárně havaroval.
Primula stejně jako vozy britského holdingu BMC ukázala, že motor napříč umožňuje výborně využít obestavěný prostor. V soutěži Evropské auto roku se umístila na druhém místě, ačkoli značku Autobianchi znal předtím mimo Itálii jen málokdo. Prvenství si připsal Austin 1800, jenž také vyznával přední pohon.