Martin Frei
4. 2. 2020 6:02
Ze života motoristů zmizely umaštěné ruce a roztlačování aut, která po ránu nechtěla chytit. Zdálky to vypadá, že motory jsou vyřešené a v dnešních autech zlobí jen elektronika. To by ale do hry nesměly vstupovat finanční škrty a ekologické předpisy. Kupující ojetin se dnes musí mít opět na pozoru, aby nevykrvácel na vážných chybách motoru. Přinášíme přehled největších pastí poslední doby.
Peugeot 1,6 THP / BMW N13 (od 2006 dosud)
Průkopník přeplňování maloobjemových benzinových motorů v roce 2006 zaujal tichým pružným tahem a nízkou spotřebou. Jak v peugeotech od 207 po 5008 nebo Citroënu C5, tak v některých verzích BMW řady 1 a 3 a v Mini Cooperu. Už po 60 000 km však začaly majitelům auta různě kuckat, kolísat ve výkonu a padat do nouzového režimu, což bylo důsledkem masivního hromadění karbonu ve válcích i v sacím potrubí a následného neřízeného detonačního spalování. Servisy mají s údržbou velké trápení, od výrobce dostaly třeba složitý tlakový přípravek na pískování sacích ventilů bez demontáže hlavy. Zanášení karbonem se vyřešilo až s úpravami na emisní normu Euro 6 v roce 2015. Nadále však zůstává choulostivý rozvodový řetěz a praskající skříň složitého dvouproudého turbodmychadla, která na rozdíl od ložisek rotoru nejde repasovat a stojí 25 000 Kč.