Martin Přibyl
28. 12. 2018 6:02
Rok 2018 by mohl být zlomový pro další budoucnost autoprůmyslu. Zatímco z jeho začátku to možná vypadalo, že hlavním tématem bude vývoj robotických aut, postupem času vystupovaly na povrch stále více a více problémy s emisemi: ať už těmi škodlivými (zákazy vjezdů pro diesely), tak těmi způsobujícími globální oteplování. Právě rozhodnutí Evropské unie o omezení emisí CO2 u osobních ale i nákladních aut, může formovat směr autoprůmyslu na roky dopředu. Podívejte se s námi na nejdůležitější události, které hýbaly automobilovým světem v roce 2018.
1. 9. 2018: Škodlivé emise hýbou trhem
Od začátku září začaly platit upravené emisní předpisy. Zpřísnily se limity vypouštěných pevných částic pro benzinové motory a zavedl se nový měřicí cyklus. Na tom by nebylo nic zvláštního, podobné přechody mezi normami jsme již zažili v minulosti, tentokrát ale změna výrazně zasáhla celý trh.
Automobilky totiž musely všechny svoje vozy podle nových předpisů přeměřit, tedy homologovat, jinak by je až na výjimky nemohly po prvním září prodávat. Výsledkem byly výprodeje skladů a v některých případech i účelové registrace aut homologovaných ještě podle starší normy. Prodeje v letních měsících doslova vystřelily po celé Evropě. Na podzim se pak objevil výrazný pokles. Příčina? Kromě toho, že se trh v létě nasytil, někteří výrobci (včetně koncernů Volkswagen a Renault) nedokázali včas přeměřit všechny nabízené verze svých modelů a zákazníci si je tak nemohli koupit.
Nové emisní předpisy také přinesly filtry pevných částic pro benzinové pohonné jednotky s přímým vstřikem. Co to znamená, si můžete přečíst zde.