Praha - Pořádně zostra začnou v posledním dubnovém týdnu dlouho odkládané práce na rekonstrukci prvních dvou úseků dálnice D1, konkrétně mezi 104. až 112. kilometrem a mezi 153. až 162. kilometrem, tedy v blízkosti Jihlavy a Velké Bíteše.
"Při rozebírání starých nadjezdů a také při budování přejezdů a některých dalších pracích v první a druhé etapě může být na omezenou dobu v řádech hodin až dnů omezen provoz pouze na tři pruhy. Občas bude na desítky minut zcela zastaven," uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.
Dodal ale, že termíny těchto zúžení dálnice a úplného zastavení provozu budou pečlivě vybírány tak, aby zasáhly co nejméně řidičů. "Navíc o nich budeme dopředu informovat," sdělil.
Poté se bude vždy jezdit ve čtyřech pruzích, přičemž ten levý v každém směru bude mít šířku jen dva metry. Oba směry od sebe budou odděleny nízkými svodidly.
Příští rok bude hůř
Ještě horší situace na D1 se dá ale podle ministra dopravy Zbyňka Stanjury očekávat v příštím roce. To by se totiž najednou mělo rekonstruovat celkem šest úseků, zatímco letos to budou zřejmě jen čtyři.
Stanjura také doufá, že díky tomu by celá rekonstrukce 160 kilometrů dálnice netrvala plánovaných šest let, ale jen čtyři roky.
Fotoreportáž: Podívejte se na tankodrom, který už brzy zmizí
Celková oprava jednoho úseku bez velkých mostů, které opravu vždy prodlouží, potrvá podle Čermáka čtrnáct měsíců, přičemž v zimě od prosince do konce února se pracovat nebude.
V rámci první a druhé etapy prací, která by v případě prvních dvou úseků u Jihlavy a Velké Bíteše měla být dokončena nejpozději do konce letošních letních prázdnin, bude provizorně rozšířena vozovka v jednom směru a rozšíří se mosty tak, aby pak pod nimi mohla vést šestipruhová dálnice. Také se opraví kanalizace, položí nové komunikační kabely a podobně.
Ještě do konce letošního roku by se měla kompletně dokončit oprava jednoho jízdního pásu, včetně položení nového povrchu.
Vítězem výběrového řízení úseku 14 (Větrný Jeníkov - Jihlava) se stalo „Sdružení CPI pro D1" sestavené společnostmi COLAS CZ a.s. a PORR a.s.
Ve výběrovém řízení na modernizaci úseku dálnice D1 číslo 21 (Lhotka - Velká Bíteš) zvítězilo „Sdružení D1 Lhotka - Velká Bíteš" tvořené společnostmi OHL ŽS a Alpine Bau CZ. Smlouva s ŘSD firmám dovoluje pracovat po celých čtyřiadvacet hodin, sedm dní v týdnu.
Pokud se tento týden neodvolají k antimonopolním úřadu poražené firmy z výběrových řízení na další dva úseky D1, podepíší se smlouvy s vítězi zřejmě již příští týden. Stavět by se tam mohlo začít přibližně o měsíc později než na prvních dvou úsecích.
Nezapomeňte na pití
Na tom, že při rekonstrukci vznikne řada dopravních komplikací, se shodují všichni. Například ředitel dopravní policie Tomáš Lerch už dopředu varoval řidiče, aby počítali s podstatným prodloužením doby jízdy mezi Prahou a Brnem. Doporučil, aby si řidiči při teplém počasí s sebou vozili i dostatek tekutin.
Policie nevyznačí žádné objížďky. A ani v případě havárií nebude povolovat řidičům kamionů, aby z této komunikace sjížděli na vedlejší silnice.
Fotoreportáž: Jak objet kolony? Vyzkoušeli jsme objížďky