Nedodržení odstupu totiž znamená porušení pravidel nastavených v paragrafu 17 zákona o provozu na pozemních komunikacích, jedná se tedy o nebezpečné předjíždění a za to hrozí sedm bodů, pokuta pět až deset tisíc korun a odebrání řidičského průkazu na šest až dvanáct měsíců.
"Návrh totiž stanoví, že řidič motorového vozidla nesmí předjíždět, když… což spadá pod skutkovou podstatu přestupku dle § 125c odst. 1 písm. f) bod 7 zákona č. 361/2000 Sb.," doplňuje právnické vysvětlení mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Dodává však, že při nebezpečném předjíždění cyklisty podobný postih platí již dnes, pokud se prokáže, že ho řidič svým manévrem ohrozil.
Stanovení bezpečné vzdálenosti 1,5 metru sice podle autorů zákona má posílit vymahatelnost předpisů a přesněji definovat, co to vlastně je bezpečné předjíždění cyklisty, na řidiče se ale povedlo ušít potenciální nebývalý bič.
Šofér totiž při předjíždění není schopen prakticky určit, jestli vzdálenost dodržel, nebo ne, odhad vzdálenosti přes pravý sloupek není zcela snadný, a nemá k dispozici ani technické zařízení, které by mu s dodržením vzdálenosti pomohlo tak, jako s pomocí rychloměru určí, jestli dodržel rychlost.
A otázkou je, jestli je postih vůbec přiměřený. Platit totiž bude i v případě, že pomalu jedoucího cyklistu předjede na úzké okresce opatrně a přiměřenou rychlostí autobus.
"Nastavení sankcí za nedodržení stanoveného odstupu považuji za nepřiměřeně přísné. Pokud motorista o několik centimetrů nedodrží odstup - bez sebemenšího ohrožení či omezení cyklisty - bude se muset minimálně na půl roku rozloučit s volantem?" říká odborník na bezpečnost dopravy Roman Budský z platformy Vize 0.
Dá se tedy důvodně očekávat, že určitá část řidičů bude s předjížděním cyklistů ve světle zákona a chystaných postihů váhat, což může narušovat plynulost dopravy a vést k dalším kolizním situacím.
Drakonické tresty, které pravděpodobně předkladatelé zákona nedomysleli a poslanci si je při schvalování zákona neuvědomili, ve své podstatě jen přilévají oheň do sporu mezi řidiči a cyklisty. Ti v řadě případů řidičům situaci spíše komplikují, než aby ji usnadnili. Jezdí po dvojicích vedle sebe, v pelotonech, což prodlužuje kritický předjížděcí manévr, v noci mohou být špatně osvětlení, takže se o nich řidič dozví na poslední chvíli.
Podle Budského je však odstup při předjíždění cyklistů jednoznačně na místě, před jeho zavedením se ale mělo důsledněji komunikovat s oběma stranami.
Tvrdí, že v ostatních zemích před podobnou změnou proběhla celospolečenská diskuse, vznikly osvětové kampaně, které motivovaly řidiče, vysvětlily rizika i bezpečné chování. "Teprve poté, kdy se veřejnost ztotožnila s nutností odstup dodržovat, bylo případně přistoupeno k zavedení uvedené povinnosti do pravidel silničního provozu. Samozřejmě včetně příslušných sankcí za nedodržení daného ustanovení," doplňuje. Český způsob je podle něj nešťastně vrchnostenský.
Udělení drsných trestů za nedodržení vzdálenosti však komplikuje to, že je bezpečná vzdálenost velice obtížně vymahatelná. Policie nemá podle svých slov k dispozici zařízení, pomocí nějž by se odstup dal měřit. Vyčíst vzdálenost lze podle odborníků velice obtížně i z kamerového nebo obrazového záznamu pořízeného policisty při předjížděcím manévru.
V Senátu tak leží návrh zákona, který může mít několik různých efektů. Pokud projde beze změny a jeho dodržování bude přes všechny technické nedostatky důsledně vymáháno, stane se z něj ostrý nástroj k trestání řidičů za drobnost, kterou si sám šofér jen těžko ověří. Paradoxně přitom však neposkytne podobnou ochranu dalším ohroženým účastníkům silničního provozu, jako jsou chodci.
Pokud jeho dodržování nikdo vymáhat nebude, bude to jen plané a zbytečné ustanovení, jak již při projednávání ve sněmovně upozornil pirátský poslanec Tomáš Martínek. Bude mít podobný efekt, jako kdyby neprošel a jako by částečně měla Romanem Budským zmiňovaná motivační a vzdělávací kampaň: o problému cyklistů ohrožených předjížděním se začalo ve veřejném prostoru mluvit. Bohužel ale tak, že místo toho, aby cyklisté a řidiči našli na silnicích společnou řeč, cyklolobby obě skupiny jen zase o něco víc rozeštvala.
Ve finále je tak škoda, že poslanci byli se svým návrhem příliš hrr. Ministerstvo dopravy v minulosti přislíbilo vytvoření pracovní skupiny, která měla cyklolegislativu v rámci zákona o provozu na pozemních komunikacích projednávat. Jejím výsledkem by mohl být objektivnější a lepší zákon, než je jeho současná podoba prolobovaná výhradně cyklistickými zájmy.
Video: Cyklistu rozhodil retardér. Hlavou padal mezi kola kamionu