Cyklisté vs. řidiči aut. Na "dooring" pomůže holandský chvat nebo speciální asistent

Martin Přibyl Martin Přibyl
8. 10. 2019 11:03
Nedávný průzkum společnosti Continental ukázal, že 93 procent lidí v Česku vnímá napětí mezi cyklisty a řidiči. Celých sedmdesát procent lidí bylo svědkem incidentu, kdy cyklista ohrozil řidiče a naopak. Jednou z nejbezpečnějších situací může být dooring, tedy chvíle, kdy posádka auta otevře dveře cyklistovi do cesty.
Podívejte se dooring v praxi. Na kole sedí kaskadér. | Video: ŠKODA Česká republika

Jak nebezpečné to může být, vidíte na videu projektu We Love Cycling, za nímž stojí automobilka Škoda. Continental při otevírání dveří doporučuje něco, čemu se říká holandský chvat. Osvojili si ho totiž motoristé z cyklistické velmoci číslo jedna.

Ve své podstatě je to velice jednoduché, stačí jen návyk. Šofér by při vystupování měl zkontrolovat zrcátko a dveře otevřít pravou rukou, která je od nich dál. Pro spolujezdce platí stejný trik opačně (cyklostezky mohou být vedeny i po chodníku, tedy po levé straně zaparkovaného vozidla).

Proč? Jakmile se ke dveřím natáhnete opačnou rukou otočíte i tělo a budete mít větší šanci zkontrolovat, že se ve slepém úhlu neblíží podél zaparkovaného vozu cyklista nebo chodec. Pohyb vás také donutí k pohledu do zrcátka.

Automobilky se podobný problém snaží nově řešit i pomocí speciálních asistenčních systémů. Německý autoklub ADAC otestoval dva: v Mercedesu třídy A a v Audi A6. Oba systémy podle odborníků fungují tak, jak mají.

Pokud se blíží cyklista, chodec nebo třeba jezdec na elektrické koloběžce k zaparkovanému Mercedesu, dostane jeho posádka zvukové i vizuální varování - rozbliká se kontrolka ve vnějším zpětném zrcátku a ozve se výstražný tón. V případě Audi je varování haptické, elektronické zámky o dvě sekundy pozdrží otevření dveří a na zrcátku se nepřerušovaně rozsvítí varovná dioda.

Oba systémy přitom využívají senzory jako běžně vestavěné hlídání mrtvého úhlu, podobný asistent se tedy do většiny moderních vozů dá zabudovat relativně snadno a s minimálními přidanými náklady.

Takto varuje Mercedes třídy A při vystupování před cyklistou nebo jezdcem na elektrokoloběžce.
Takto varuje Mercedes třídy A při vystupování před cyklistou nebo jezdcem na elektrokoloběžce. | Foto: ADAC

Háček tu ale je. Funkčnost systémů je výrazně omezená ve chvíli, kdy za vozem stojí zaparkované další auto, které čidla zakryje. ADAC testoval situaci, kdy je 50 centimetrů od zádě vozu vpředu. Varování v takovém případě přišlo u Mercedesu příliš pozdě a Audi rozsvítilo jen výstražnou diodu v zrcátku. Haptické varování chybělo a odborníci by ocenili akustický doprovod, světlo lze podle nich přehlédnout.

ADAC nicméně oba systémy doporučuje, představují podle něj přidanou bezpečnost bez zásadně vyšších výrobních nákladů, holandský chvat ale podle něj zároveň patří i do moderního auta, které podobné systémy má. Spolehnout se na ně totiž stoprocentně nedá.

Odborníci také doporučují, aby cyklisté na pozornost řidičů nespoléhali, u řady zaparkovaných aut zvolnili, připravili se na možnost nouzového zastavení a drželi si od jejich boků bezpečnou vzdálenost.

 

Právě se děje

před 18 minutami

Představitelé EU i britský premiér Johnson podepsali brexitovou dohodu

Představitelé Evropské unie a Spojeného království dnes splnili jeden z posledních formálních požadavků před odchodem Británie z EU: Brusel i Londýn podepsali brexitovou "rozvodovou" dohodu, která by po ratifikaci Evropským parlamentem měla za týden ukončit spojení Spojeného království s unijní "sedmadvacítkou", informovala agentura AFP.

Dohodu nejprve za EU podepsala předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová a předseda Evropské rady Charles Michel. Následně byl dokument odeslán do Londýna, kde jej podpisem stvrdil britský premiér Boris Johnson.

Europarlament bude o ratifikaci dohody hlasovat 29. ledna. Opustit EU by Británie měla po 47 letech členství o půlnoci 31. ledna.

Zdroj: ČTK
před 19 minutami

Francie hlásí první výskyt koronaviru v Evropě, má dva nakažené

Ve Francii se objevily dva případy nákazy novým koronavirem, který byl zaznamenán na konci loňského roku v Číně a jemuž podlehlo již nejméně 26 lidí. Jedná se o první výskyt viru v Evropě. Podle francouzského ministerstva zdravotnictví, které informaci potvrdilo, se zřejmě budou objevovat i další případy.

Zdroj: ČTK
před 34 minutami

Trump jako první prezident USA přišel na akci odpůrců potratů. Dřív patřil do opačného tábora

Šéf Bílého domu Donald Trump pokládá za "nesmírnou čest", že se dnes stal prvním prezidentem Spojených států, který se zúčastnil každoročního protipotratového shromáždění ve Washingtonu. Akce zvaná Pochod pro život, kterou organizátoři poprvé svolali v roce 1974, se na washingtonské parkové promenádě National Mall koná ve výroční den rozhodnutí Nejvyššího soudu USA, jenž před 46 lety legalizoval umělé přerušení těhotenství.

Trump byl před dvaceti lety stoupencem interrupcí a jeho kritici občas připomínají jeho slova z roku 1999, že je "v každém případě pro (potraty)". Od té doby ale radikálně změnil názor, podle agentury AP ve snaze získat na svou stranu věřící voliče bílé pleti. Dnes v projevu ke shromážděným obvinil opoziční demokraty, že prosazují "radikální a extrémní postoje". Pochválil účastníky dnešní akce a řekl, že "nenarozené děti nikdy neměly v Bílém domě pevnějšího zastánce".

Další zprávy