Cyklisté vs. řidiči aut. Na "dooring" pomůže holandský chvat nebo speciální asistent

Martin Přibyl Martin Přibyl
8. 10. 2019 11:03
Nedávný průzkum společnosti Continental ukázal, že 93 procent lidí v Česku vnímá napětí mezi cyklisty a řidiči. Celých sedmdesát procent lidí bylo svědkem incidentu, kdy cyklista ohrozil řidiče a naopak. Jednou z nejbezpečnějších situací může být dooring, tedy chvíle, kdy posádka auta otevře dveře cyklistovi do cesty.
Podívejte se dooring v praxi. Na kole sedí kaskadér. | Video: ŠKODA Česká republika

Jak nebezpečné to může být, vidíte na videu projektu We Love Cycling, za nímž stojí automobilka Škoda. Continental při otevírání dveří doporučuje něco, čemu se říká holandský chvat. Osvojili si ho totiž motoristé z cyklistické velmoci číslo jedna.

Ve své podstatě je to velice jednoduché, stačí jen návyk. Šofér by při vystupování měl zkontrolovat zrcátko a dveře otevřít pravou rukou, která je od nich dál. Pro spolujezdce platí stejný trik opačně (cyklostezky mohou být vedeny i po chodníku, tedy po levé straně zaparkovaného vozidla).

Proč? Jakmile se ke dveřím natáhnete opačnou rukou otočíte i tělo a budete mít větší šanci zkontrolovat, že se ve slepém úhlu neblíží podél zaparkovaného vozu cyklista nebo chodec. Pohyb vás také donutí k pohledu do zrcátka.

Automobilky se podobný problém snaží nově řešit i pomocí speciálních asistenčních systémů. Německý autoklub ADAC otestoval dva: v Mercedesu třídy A a v Audi A6. Oba systémy podle odborníků fungují tak, jak mají.

Pokud se blíží cyklista, chodec nebo třeba jezdec na elektrické koloběžce k zaparkovanému Mercedesu, dostane jeho posádka zvukové i vizuální varování - rozbliká se kontrolka ve vnějším zpětném zrcátku a ozve se výstražný tón. V případě Audi je varování haptické, elektronické zámky o dvě sekundy pozdrží otevření dveří a na zrcátku se nepřerušovaně rozsvítí varovná dioda.

Oba systémy přitom využívají senzory jako běžně vestavěné hlídání mrtvého úhlu, podobný asistent se tedy do většiny moderních vozů dá zabudovat relativně snadno a s minimálními přidanými náklady.

Takto varuje Mercedes třídy A při vystupování před cyklistou nebo jezdcem na elektrokoloběžce.
Takto varuje Mercedes třídy A při vystupování před cyklistou nebo jezdcem na elektrokoloběžce. | Foto: ADAC

Háček tu ale je. Funkčnost systémů je výrazně omezená ve chvíli, kdy za vozem stojí zaparkované další auto, které čidla zakryje. ADAC testoval situaci, kdy je 50 centimetrů od zádě vozu vpředu. Varování v takovém případě přišlo u Mercedesu příliš pozdě a Audi rozsvítilo jen výstražnou diodu v zrcátku. Haptické varování chybělo a odborníci by ocenili akustický doprovod, světlo lze podle nich přehlédnout.

ADAC nicméně oba systémy doporučuje, představují podle něj přidanou bezpečnost bez zásadně vyšších výrobních nákladů, holandský chvat ale podle něj zároveň patří i do moderního auta, které podobné systémy má. Spolehnout se na ně totiž stoprocentně nedá.

Odborníci také doporučují, aby cyklisté na pozornost řidičů nespoléhali, u řady zaparkovaných aut zvolnili, připravili se na možnost nouzového zastavení a drželi si od jejich boků bezpečnou vzdálenost.

 

Právě se děje

Další zprávy