Auto už není pojízdná rakev. Jak moc se zlepšila bezpečnost za posledních dvacet let?

Jan Matoušek Jan Matoušek
21. 8. 2019 6:02
Bezpečnost je spolu s hospodárností a ekologií provozu v současnosti jednou z nejvyšších priorit téměř všech automobilek. Jestliže ještě v 90. letech bylo běžné, že i zcela nové auto dostalo v nárazových testech jen jedinou hvězdičku z pěti možných, v dnešní době je maximální hodnocení očekávaným standardem. K takovému skoku přispěly nejen konkurence a zájem o bezpečnost, ale i nejrůznější nařízení evropských orgánů. V galerii se můžete přesvědčit, jak moc se za dvě desetiletí zlepšila pasivní i aktivní bezpečnost nových automobilů.
Foto: Euro NCAP

Evropská bezpečnost v čase

Jak moc se za posledních dvacet let změnila bezpečnost nových aut v Evropě, nejlépe dokazují nárazové testy Euro NCAP.

Hodnocení Euro NCAP bylo ustanoveno v prosinci 1996, jeho základy ale byly položeny mnohem dříve. Na zavedení bezpečnostních standardů nových aut spolupracovala řada evropských zemí již v 70. letech, začátkem 90. let se po řadě výzkumů povedlo stanovit první standardy nárazových testů. Ty měly měřit bezpečí posádky při několika typech nárazu, stejně tak jako bezpečnost chodců při střetu s vozidlem.

Další posun v oblasti hodnocení bezpečnosti nových aut přišel v červnu 1994, kdy britské ministerstvo dopravy začalo zvažovat zavedení hodnocení NCAP (New car assessment programme - v překladu program na hodnocení nových aut), založené na standardech z počátku 90. let. O hodnocení bezpečnosti se postupně začalo zajímat více států, což vedlo v prosinci 1996 k zavedení hodnocení Euro NCAP.

Poprvé se hodnocení NCAP objevilo už na konci 70. let v Severní Americe a stála za ním americká agentura zabývající se bezpečností na dálnicích (NHTSA). I toto hodnocení ovlivnilo evropskou obdobu.

 

Právě se děje

Další zprávy