Končíme zkoušky, projekt je životaschopný. S tímto závěrem ukončila společnost Volvo car projekt SARTRE, ověřující jízdu v konvoji. Běžné silniční automobily Volvo se při něm zařadily za vedoucí vozidlo a jejich řidiči přenechali řízení profesionálnímu jezdci v čele konvoje.
Projekt se ověřoval na běžných veřejně používaných dálnicích. Během celé doby nedošlo k žádnému problému. Je tedy možné, aby v budoucnosti takovéto konvoje byly součástí běžného provozu.
Hlavní předností je, že řidič, který neopustí vlastní vůz, může během monotónní jízdy na větší vzdálenosti po dálnici dělat něco zcela jiného než řídit auto.
Na dálnici je nuda, tak proč řídit...
„Silniční vlak představuje to nejlepší z obou možností dopravy. Za volantem vlastního vozu se můžete věnovat jiným činnostem, stejně jako v hromadné dopravě. Je to dokonalý doplněk ke skutečnému potěšení, jakým je řídit si své volvo sám," říká Erik Coelingh, technický specialista společnosti Volvo Car Corporation.
Zatím bylo Volvo jediným výrobcem automobilů, který se projektu SARTRE účastní. Projekt silničního vlaku zahrnoval člověkem řízený vedoucí kamion, který následuje druhý kamion a tři automobily značky Volvo (S60, V60 a XC60).
„Základním principem je, že tyto následující automobily kopírují pohyb hlavního vozidla," říká Erik Coelingh. „Abychom toho dosáhli, rozšířili jsme kamerovou, radarovou a laserovou technologii používanou v současných bezpečnostních a podpůrných systémech, jako je adaptivní tempomat, systém City Safety, asistent pro udržení vozidla v jízdním pruhu (LKA), systém pro eliminaci mrtvého úhlu (BLIS) a automatický parkovací asistent," dodává.
Navíc ale byla do vozu přidána dotyková obrazovka, na které se zobrazují důležité informace, a zejména se díky na ní zobrazovaným povelům vůz připojí do silničního vlaku a také ho ve vhodném okamžiku může opustit.
Seznamte se nebo pracujte
Díky novému komunikačnímu zařízení se budou moci třeba seznámit nezadaní účastníci konvoje. Zařízení totiž umožňuje všem automobilům v konvoji mezi sebou komunikovat.
Volvo si představuje, že v budoucnosti vznikne dopravní systém, kde připojení se k silničnímu vlaku bude atraktivnější a pohodlnější než nechávat auto doma a používat na delší cesty hromadnou dopravu.
„Informace o silničním vlaku a jeho provozu budou samozřejmě integrovány do informačního systému Volvo Sensus, přičemž tato technologie je již připravena k výrobě. Rezervace, připojení a opuštění silničního vlaku musí být snadné a hladké," říká Erik Coelingh.
„Dalším úkolem je vytvořit systém, který řeší nákladové aspekty. Je logické, že jízda v silničním vlaku bude nákladovou, nebo výnosovou položkou, v závislosti na tom, zda vlastníte vedoucí vozidlo, nebo následující vozidlo," dodává.
Přínosná bude i úspora paliva. Už vzhledem k tomu, že vozidla jedou těsně za sebou, a odpor vzduchu je tak nižší.
„Potenciál úspory energie je 10-20 procent. To znamená, že vaše cesta na dovolenou bude nejen pohodlnější a bezpečnější. Za peníze, které ušetříte díky menší spotřebě paliva, si pak můžete dopřát oběd na pláži," usmívá se Erik Coelingh.
Na otázku, kdy skutečně budou moci lidé tuto technologii využívat, zatím ale neexistuje jednoznačná odpověď. Neexistuje totiž příslušná legislativa.
Také je třeba ještě dořešit chování vozů ve vlaku během mimořádných situací, které mohou nastat. "Například vyhýbání se překážkám nebo náhlé brzdění. Jsme však přesvědčeni, že silniční vlaky mají velký potenciál," uzavírá Erik Coelingh.