Aukce automotoveteránů jsou nevyzpytatelné. Zatímco v dražbě konané loni na podzim se nostalgické škodovky moc "nepředvedly", na letošní jarní Retro Garáži se o Favorit 136L z roku 1989 strhla mezi 16 zájemci bitva. Přestože aukční rezerva byla stanovená na 40 tisíc korun, nakonec se vydražil za 180 tisíc.
Velmi zachovalý kousek oslovil pravděpodobně příběhem. Auto určené na vývoz se prodávalo v Tuzexu. K vozu byla přibalená kompletní dokumentace.
Jawa 50/20 Pionýr | 34 000 Kč | Jawa 250/590-5 Californian Nerkermann | 213 000 Kč |
Stadion S11 "vidlice smrti" | 41 000 Kč | Jawa 350/361 Sport | 320 000 Kč |
Stadion S22 | 32 000 Kč | Jawa 500 OHC 15/02 | 1 000 000 Kč |
Jawa-ČZ 150/352 půlbuben | 71 000 Kč | Škoda Favorit 136L Tuzex | 180 000 Kč |
Jawa-ČZ 250/353 půlbuben | 81 000 Kč | Škoda Felicia 994 roadster | 610 000 Kč |
Jawa-ČZ 350/354 + sajda + pav | 300 000 Kč | Škoda 120 Garde cabrio | nevydražila se |
Čezeta 502 | 81 000 Kč | GAZ 69 M | nevydražil se |
Čezeta 506/02 | 153 000 Kč | Tatra 7/28 valník | 1 420 000 Kč |
Jawa 350/590 Sport | 195 000 Kč | Wikov 7/28 valník | 1 650 000 Kč |
Jawa 250/559 Neckermann | 150 000 Kč | Škoda Octavia RS | 92 000 Kč |
Překvapila také Jawa 500 OHC 15/02, která se vydražila za rovný milion korun. Pětistovky jsou v aukcích oblíbené a ceněné stroje, nicméně povětšinou šlo vždy o typ 01. Že se cena vyšplhá u novější generace, překvapilo i hlavního organizátora Retro Garáže Pavla Kočího.
Jawu pořídil účastník aukce spolu s pečlivě zrenovovanou limuzínou Tatra 54/30 v úpravě taxi z muzea Veteran Arena v Olomouci. Přitom na Retro Garáž zavítal vůbec poprvé. "Koupil jsem oba stroje svému tatínkovi, bude mít osmdesáté narozeniny," prozradil muž, který si nepřál uvést své jméno.
O Tatru projevilo zájem celkem sedm účastníků a boj bylo radost sledovat. Nakonec se vydražila za 1 420 000 korun.
Také renovovaný valník Wikov 7/28 pocházel z Olomouce, jeho cena překonala i šestimístnou Tatru. Jde do světa za 1 650 000 Kč. Pořídil si ji stejný sběratel, který si na aukcích konaných v minulosti vybojoval Jawu 500 OHV Rumpál, Tatru 54 s dřevěnou korbou a Tatru 13 valník. Wikov se mu tak hodí do sbírky.
Tři sourozenci z okolí Prahy, kteří si v sobotu pořídili hned tři motocyklové veterány, jsou naopak pravidelnými účastníky aukce v Lysé. "Pomalu plníme sbírku a jsme rádi za to, co jsme tu dnes vydražili," pochvalovali si. Vedle takzvaného smrťáka neboli Stadionu S11 s vidlicí, u které hrozilo riziko zlomení, jenž způsobilo vážné a několikrát i smrtelné nehody, si pořídili Jawu 50/20 a také patinového vývozního Californiana.
Elektrické "prase" neboli Čezeta 506/02 se vydražilo za 153 tisíc. Oba zájemci svorně přiznali, že by o elektroskútr bojovali dál, ale nakonec ho jeden druhému galantně přenechal. Motocykly se prodaly všechny, i když u mnoha strojů dražitelé licitovali o tisícikoruny.
Neprodaly se pouze dva stroje. Škoda 120 Garde cabrio z Cabrio Gallery v Dobřenicích a také GAZ 69 M. Ten měl být původně hvězdou aukce, byl inzerovaný jako patinový kousek. "Nechali jsme provést prohlídku znalci, kdy se odhalilo, že jde o kus po renovaci, což netušil ani majitel. Rozhodli jsme se stroj v nabídce ponechat, ale uvedli jsme to už před aukcí na pravou míru. Věřím, že má hodnotu i jako renovovaný kus, ale na Retro Garáži si kupce nenašel," přiznává Kočí.
Na závěr se dražil safety car Škoda Octavia RS zvaný "Bába" z Autodromu Most. O první generaci "eresa", která pochází z nulté série, a nemá dokonce ani VIN, bojovali dva zájemci, ti si nakonec hodili korunou, kdo z nich auto za 92 tisíc získá. Výtěžek z aukce putuje na charitu.
Jawa 250/559 panelka a její renovace
Své pódium měla na Retro Garáži také pečlivě zrenovovaná Jawa 250/559 panelka, o jejíž renovaci vycházel celou zimu na webu Aktuálně.cz seriál. Pokud vás zajímá, čím vším musí motocyklový veterán projít, pokud se rozhodnete zachránit vrak a zrenovovat do posledního šroubku, čtěte zde.