Tatra 613 Speciál byl jediný prodaný autoveterán, Jawa 500 OHC "šnek" šla pod milion

Jawa 500 OHC 15/00 se vydražila za 955 tisíc. Specialisté na veterány očekávali o něco vyšší sumu.
Aukce veteránů v rámci výstavy Prague Car Festival nabídla celkem třináct strojů.
Hvězdou měl být Wikov 35, jedinečná československá limuzína s původním interiérem. Nakonec se ale nepřihlásil žádný zájemce.
Naopak o motocykly byl jako tradičně větší zájem, i když některé stroje se prodaly za velmi lidové ceny.
Motocyklů bylo celkem osm.
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
31. 10. 2022 6:02
Poslední říjnovou neděli se uskutečnila aukce automobilových a motocyklových veteránů v rámci automobilové výstavy Prague Car Festival. Dražilo se třináct strojů, ceny některých ale překvapily a pět položek se nakonec neprodalo. Jawa 500 OHC 15/00 "šnek" se prodala pod milion a Tatra 613 Speciál za necelého 1,5 milionu.

Jawa 500 OHC 15/00 "šnek" je nejcennější verze týnecké pětistovky. Jde o první sérii modelu 500 OHC, kterých se do současnosti dochovalo jen pár. V běžné inzerci se téměř neobjevují. Na aukci veteránů v rámci automobilové výstavy Prague Car Festivalu byla "zlatým hřebem" mezi draženými motocykly.

Velmi vzácný půllitr je mimo olejové nádrže a výfuků sestavený z originálních dílů a má platné a přepsatelné doklady. Vyvolávací cena stroje byla 800 tisíc, s aukční rezervou stanovenou na 900 tisíc korun. Do aukce se přihlásili tři zájemci, nakonec se ale cena skončila "jen" na částce 955 tisíc, čímž potěšila jejího nového majitele. "Přihlásil jsem se do aukce až tady, povzbudilo mě, že nebylo tolik dražitelů. Líbí se mi její stav i fakt, že má původní doklady," popisuje mladý muž, který patří mezi fanoušky Jaw, jméno ale prozradit raději nechce. Aukce veteránů ho baví, na tradiční akci v Lysé nad Labem už takto pořídil péráka.

Také nový majitel Jawy 50/23 Mustang má po nedělní akci zřejmě radost, jak dobře pořídil. Stroj dražený od koruny se nakonec prodal za 19 tisíc, což je velmi dobrá cena, v běžné inzerci se prodává za vyšší sumy. Roli sehrálo možná i to, že šlo o první draženou položku a přece jen publikum v Praze bylo výrazně menší než na Retro Garáži v Lysé a nenechalo se tak strhnout. "Je potřeba si uvědomit, že tyto aukce nereflektují skutečnou cenu na trhu," myslí si Radek Pokorný, sběratel veteránů a majitel automobilové galerie Engine Prague v prostorách outletového centra nedaleko pražského letiště.

Jawa 50/550 "pařez" v originálním stavu, ale bez technického průkazu, následovala po Mustangu. Přihlásilo se osm zájemců, stroj se prodal za 47 tisíc, pařezy se často prodávají za vyšší částky. Naopak Stadion S22 v lososové barvě a po pečlivé renovaci šel do světa za 93 tisíc korun, čímž se jen potvrdilo, že československé mopedy jsou mezi sběrateli a nostalgiky čím dál oblíbenější.

Čezetu 501 po renovaci si za 105 tisíc pořídil pán s číslem 11, který na aukce do Lysé jezdí pravidelně. "Mám tu atmosféru na dražbách hrozně moc rád, baví mě to," popisuje Pavel Čáslava. 

Bitva o Jawu 250/623 Bizon byla také velmi krátká, minimální prodejní cena motocyklu byla stanovena na 170 tisíc, stroj po renovaci se nakonec prodal za 187 tisíc a snažili se o něj dva zájemci.  

Veteránské nabídce se vymykala Jawa 650 Classic, která byla vyrobena teprve v roce 2005. Má však sběratelský potenciál, vyrobilo se asi jen 300 kusů a tento konkrétní má najeto jen 82 kilometrů. Veselý pán s červenou kšiltovkou, který sám sebe při přihazování natáčel na mobil, ji nakonec vydražil za 263 tisíc. Harley Davidson 350 BA v nálezovém stavu, se ale nakonec neprodal, nebyl o něj jediný zájemce.

Podobně "dopadly" prakticky až na jedinou výjimku automobilové veterány. Neprodalo se BMW Isetta, ani Škoda 100L či Škoda 1000 MB a dokonce ani luxusní limuzína Wikov 35, jenž se měla stát hvězdou této události, nenašel se jediný zájemce, který by si tyto kousky pořídil. 

Boj se strhl jen o Tatru 613 Speciál, do poslední chvíle bojovali dva zájemci, nakonec Pavel Kočí, který akci moderoval, odklepl částku 1 420 000 korun. "Veteránské aukce jsem se účastnil poprvé. Tatru jsem si tu prohlédl před aukcí a líbí se mi její stav, dochovalo se jen asi 55 Speciálů, a tak jde o opravdu cenný exemplář," říká muž, jenž rovněž nechce sdělit své jméno, ale přiznává, že je duší tatrovák a rád by měl kompletní sbírku kopřivnických aut. "Ferrari je proti tomuto sériovka. Měl jsem cenový strop, který neprozradím, ale musím říct, že jsem s cenou opravdu spokojený," přiznává.

Aukce v Praze tedy potěšila hlavně nové majitele. Ti, kteří stroje nabízeli, možná mohli být lehce zklamaní. Žádný výrazný cenový rekord tentokrát nepadl, přitom v minulosti se na Retro Garáži v Lysé nad Labem prodaly například Tatra za 1,8 milionu či Škoda 100 za 1 850 tisíc.

"Trochu nás to mrzí, právě proto, že jsme tedy v Praze chtěli nabídnout i něco trochu jiného než v Lysé, a že se třeba neprodal Wikov 35 který není tak veřejně známý jako jiné československé značky. Ale bereme tuto akci jako nultý ročník a věříme, že příští rok bude nabídka dražených strojů pro veřejnost v rámci Prague Car Festivalu zajímavá," dodává Pavel Kočí.

Ten pořádá největší tuzemskou veteránskou burzu spojenou s aukcí veteránů v prostorách výstaviště v Lysé nad Labem už šestým rokem. Jarní akce otevírá a podzimní zase uzavírá veteránskou sezonu. Příští aukce proběhne v sobotu 12. listopadu, jaké stroje budou v nabídce, si prohlédněte tady.

 

Právě se děje

Další zprávy