Praha – Největší český internetový obchod Alza.cz dosáhl v loňském roce rekordního obratu 11,5 miliardy korun. V porovnání s předchozím rokem se zvýšil o více než čtvrtinu. Informovala o tom mluvčí obchodu Šárka Jakoubková.
Jaký byl loni zisk, firma zatím nezveřejnila. Poslední údaje z roku 2013 hovoří o zisku 432 milionů korun, což představovalo meziroční nárůst o téměř 100 milionů.
"Pokračující rozšiřování prodejní sítě přivedlo do našich prodejen o 40 procent více zákazníků než v předchozím roce. Rok 2014 jsme uzavřeli s celkovým počtem 45 prodejních míst v Čechách a na Slovensku," uvedla Jakoubková.
Alza.cz loni vyřídila více než 4,8 milionu objednávek, tedy o 1,8 milionu více než o rok dříve. Podle společnosti se na tomto růstu významnou měrou podílelo zavedení nových služeb zákazníkům v oblasti doručování, masivní investice do automatizace a technologií. Počet nabízených položek zboží vzrostl z 50 tisíc na 72 tisíc.
Největší zájem byl podle Jakoubkové tradičně o počítače, ultrabooky, tablety, chytré mobilní telefony a elektroniku. Z dalších produktů to pak byly hračky nebo šperky.
Alza.cz loni začala provozovat vlastní síť výdejních schránek AlzaBoxů a vlastní doručovací službu pod názvem AlzaExpres. Denní návštěvnost webových stránek Alza.cz byla 400 tisíc uživatelů.
Nejsilnější prodeje? Telefony, notebooky i oblečení
Další velké internetové obchody výsledky za uplynulý rok zatím nesdělily. "Náš fiskální rok končí 31. března, takže na finální čísla je ještě brzy," vysvětluje mluvčí Mall.cz Michala Gregorová. Mateřské společnosti NR Holding, která kromě Česka působí také na Slovensku, v Polsku, Slovinsku a Maďarsku, narostly tržby v období od dubna do prosince o 35 procent.
"Ve všech zemích nejvíce rostly kategorie chovatelských potřeb, hračky a péče o dítě, také zboží do domácnosti. Velmi úspěšná je i značková móda," říká Gregorová.
Pro e-shop CZC.cz byly z pohledu tržeb nejsilnějšími kategoriemi notebooky, mobilní telefony, tablety a televize. "Velký podíl si ukrojily také grafické karty a komponenty obecně. Největší nárůst v rámci těchto klíčových komodit jsme zaznamenali v případě mobilních telefonů, jejichž tržby v CZC.cz meziročně vzrostly o 285 procent," přidává se také obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský.
Přestože očekávání internetového obchodu Datart.cz bylo ambicióznější, loňské tržby se blížily roku 2013, kdy e-shop utržil 4,8 miliardy korun.
"Vývoj prodejů podle jednotlivých produktových kategorií na internetu víceméně kopíruje stav v celé naší prodejní síti. Dramaticky roste prodej mobilních telefonů - v řádech desítek procent. A je vidět, že se lidé vrací k vaření. Přístroje do kuchyně, jako například roboty nebo přístroje pro domácí přípravu kávy, jsou kontinuálně na vzestupu,“ říká mluvčí Datartu Jana Choroušová.
Tržby e-shopů porostou i letos
Podle údajů srovnávacího portálu Heureka.cz dosáhly tržby všech tuzemských internetových obchodů v roce 2014 téměř 67 miliard korun, což je o 16 procent více než předloni. Odhady Asociace pro elektronickou komerci (APEK) pak hovoří o 68 miliardách.
Zájem Čechů o nakupování přes internet se bude zvyšovat i letos. "Předpokládám, že růst bude pokračovat i nadále nastaveným tempem – tedy mezi 13 až 15 procenty. Podíl na obratu maloobchodního prodeje se bude blížit sedmi procentům,“ odhaduje šéf APEK Jan Vetyška.
Podle odhadů konzultační společnosti Acomware se letos zvýší množství nákupů z mobilního zařízení, a to až na dvojnásobek. Pro představu: například portál Aukro.cz loni evidoval 13 procent objednávek z mobilů.
Odborníci pak shodně očekávají, že vlastní e-shop zprovozní také více retailových obchodníků, jít by mělo zejména o prodejce oblečení. "Velkým hitem a kategorií, která v tomto roce poroste doslova raketově, budou také potraviny," předpokládá Braverman.