Praha - Na pravidelných fórech v pražském Paláci Žofín odborníci i veřejnost obvykle rozebírají témata jako doprava, potraviny nebo třeba energetika. Středeční v řadě už dvousté Žofínské fórum se ale pořadatelé poněkud neobvykle rozhodli zastřešit tématem "Česká republika není pro každého". A do role jediného mluvčího akce pozvali prezidenta Miloše Zemana. Dá se proto očekávat, že bude mluvit o migrační krizi.
"Pro pana prezidenta je klíčové, že byl pozván, takže nebyl žádný důvod účast na akci odmítat. Pokud vás zajímá podrobnost, proč byl zvolen tento název, je třeba obrátit se na organizátory. Pan prezident nebude téma v žádném případě rozporovat," reagoval prezidentský mluvčí Jiří Ovčáček. Podle něj bude Zeman mluvit hlavně o vztahu zahraniční politiky a ekonomické diplomacie. "Pan prezident má právo vyjádřit se k jakémukoliv tématu, jak uzná za vhodné," říká Ovčáček.
Pořadatel a moderátor akce vysvětluje, jak téma vzniklo – jde o poslední větu z prezidentova prosincového svátečního poselství, jehož značnou část věnoval uprchlické krizi. "Hovořil o imigrantech a v závěru, když budu jeho slova parafrázovat, uvedl, že některé sice můžeme přijmout, ale v zásadě by si měli všichni uvědomit, že Česká republika není pro každého. To by měl být leitmotiv jeho vystoupení," říká manažer Žofínských fór z Agentury NKL Jiří Vaníček.
V plánu je nejprve Zemanova pětadvacetiminutová řeč (podle Ovčáčka bude mluvit spatra), pak přijde na řadu čtyřicetiminutový blok otázek z publika. "Máme celkem dvě stě padesát hostů, dají se tak očekávat otázky na různá témata, nejen migraci," říká Vaníček, který Zemana s účastí na jubilejním fóru začátkem letošního roku oslovil.
"Navrhl jsem mu téma, které vyplynulo z jeho novoročního poselství. Přijal to, potvrdil termín a říkal, že se mu téma líbí," říká pořadatel s tím, že prezident podle něj zohlední aktuální otázky a vývoj.
Škoda: Nejsme arbitrem společenského dění
Partnery akce jsou společnosti Škoda Auto, Česká exportní banka nebo Pražská energetika. "Jako generální partner nemá Škoda vliv na obsahovou stránku akce," uvedl Tomáš Kubík, který má ve firmě na starosti korporátní komunikaci.
Na Twitter pak ještě zástupci Škody napsali: "Již od dob Václava Havla jsme generálním partnerem Žofínského fóra a vnímáme toto dlouholeté partnerství jako prestižní společenskou záležitost. Rádi bychom ještě dodali, že my, Škoda Auto, nejsme arbitrem společenského dění ani cenzorem veřejné diskuse."
S pořadateli má partnerskou smlouvu například i Pražská energetika, mluvčí Petr Holubec ale říká, že si firma témata fór nevybírá.