Praha - Faktury za více než devět miliard korun poslala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v letech 2008 až 2010 největšímu tuzemskému dopravci na železnici ČD Cargo za to, že svými vlaky jezdil po jejích tratích. Jenže dopravce část z nich odmítl proplatit. Z uvedené sumy si odečetl 127 milionů korun. Odůvodnil to tím, že kvůli výlukám musel občas jezdit objížďkou.
Správa železniční dopravní cesty ale tento argument neuznala. A když ČD Cargo dál odmítalo dlužnou sumu uhradit, podala k soudu žalobu. Městský soud v Praze a posléze i odvolací vrchní soud konstatovaly, že má na uvedenou sumu nárok, a přikázaly dopravci, aby uvedenou sumu uhradil. Spor společností, které obě vlastní stát, pak minulý měsíc definitivně uzavřel Nejvyšší soud, když zamítl dovolání, které dopravce podal.
ČD Cargo argumentovalo tím, že mu kvůli výlukám vznikla nemalá škoda. Tu si spočítalo jako rozdíl nákladů mezi původní trasou přidělenou jízdním řádem a skutečně ujetými kilometry. Společnost upozorňovala na znění smlouvy, podle které měla právo na využití původně přidělené trasy.
Dopravu zabezpečili
Prvoinstanční soud dal správě železniční cesty za pravdu a přikázal, aby dopravce dlužnou sumu uhradil. Podle něj SŽDC postupovalo podle uzavřené smlouvy, která počítala i s možnými výlukami. "Ve všech zmiňovaných případech žalobkyně (SŽDC) plynulou drážní dopravu zabezpečila, i když se tak stalo po odklonových trasách, které si vyžádaly vyšší náklady žalobce," uvedla soudkyně Naděžda Miková, podle níž SŽDC neporušila své závazky, a nelze tak ani mluvit o škodě.
"Jedná se o podnikatelské riziko dopravce. Nelze také pominout odpovědnost žalobkyně za provozuschopnost a bezpečnost drážní cesty, danou zákonem o drahách," dodala soudkyně, která tak přikázala, aby ČD Cargo zaplatilo 127 milionů a k tomu i náklady řízení, které přesáhly milion korun.
ČD Cargo se proti verdiktu odvolalo, ale Vrchní soud v Praze jej potvrdil a zdůraznil nutnost udržovat dráhu v provozuschopném stavu. "Žalovaná (ČD Cargo) se sama v souladu se smlouvami zavázala respektovat plán výluk," podotkl odvolací soud.
Verdikt se dopravce pokusil zvrátit ještě dovoláním k Nejvyššímu soudu, ale neuspěl ani u něj. Ten je odmítl pro nekonkrétnost.
ČD Cargo totiž podle Nejvyššího soudu nepřineslo žádný důkaz, kterým by se předchozí soudy nezabývaly. "Pouhý argument, že odvolací soud věc nesprávně posoudil, nestačí," uvedl v odmítavém stanovisku soudce Nejvyššího soudu Zdeněk Dess.
Nikdo jiný se nesoudil
Samo SŽDC připouští, že uvedený spor byl ojedinělý a žádný jiný dopravce na železnici se k podobnému postupu neuchýlil. "Zmíněný soudní spor byl jediný, který SŽDC vedla s dopravci ohledně vícenákladů v důsledku jízdy odklonem," uvedl mluvčí společnosti Marek Illiaš. Podle něj ČD Cargo již dlužnou sumu uhradila.
A uhradila poté i další sumu, kterou původně zadržovala. Odškodné za objížďky si totiž nárokovala i za rok 2011. Poté, co SŽDC pohrozila, že i v tomto případě podá žalobu, ČD Cargo zaplatilo. "Další finanční částky už nezadržovalo, resp. neprovádělo zápočet vůči ceně za užití železniční dopravní cesty," dodal Illiaš.